Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Iäkkäät syöpäpotilaat iso haaste yhteiskunnalle

Syöpäjärjestöt

Iäkkäät syöpäpotilaat iso haaste yhteiskunnalle

Julkaistu: 15.01.2016 klo 10:11
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Suomen ikääntyvä väestö tuo syövänhoidolle uuden haasteen, kun iäkkäiden potilaiden määrä kasvaa eniten, arvioi syöpätautien professori Heikki Joensuu.

”Syöpää hoitavien yksiköiden työmäärä lisääntyy, koska eri syöpien hoidettavuus paranee ja syöpään sairastuneet elävät kauemmin syöpänsä kanssa. Lisäksi iäkkäillä on monia sairauksia jo ennestään”, sanoi professori Joensuu Helsingin yliopistosta.

Syöpään sairastuneiden määrä Suomessa oli 1970-luvulla 11 000, 1990-luvun alussa 18 000 ja vuonna 2013 jo yli 32 000 ihmistä. Luvut ilmenevät Suomen Syöpärekisteristä.

Joensuu nimesi viisi haastetta, joihin on lähivuosina vastattava: resurssien riittävyys, uusien lääkehoitojen kalleus, hoitoon pääsyn viivästyminen, huonoennusteiset syövät sekä ylidiagnostiikka ja ylihoito.

Professori Joensuu on yksi Suomen Syöpäyhdistyksen järjestöpäivien esiintyjistä. Ne pidetään 15.-16.1. Kongressikeskus Marinassa Helsingissä.

Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä Suomen Syöpäyhdistys on Suomen suurin potilas- ja kansanterveysjärjestö, jolla on 18 jäsenyhdistystä. Jäsenyhdistyksissä on 125 000 henkilöjäsentä. Syöpäjärjestöjen pääsihteeri on lääketieteen tohtori, dosentti Sakari Karjalainen. Suomen Syöpäyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja on professori Teuvo Tammela Tampereelta.

Järjestöpäivien muita aiheita olivat mm. uusi tupakkalaki, nuorten tupakoinnin vähentäminen, syöpäkipu ja saattohoito. Järjestöpäivien puheenjohtajina toimivat Kansallisoopperan pääjohtaja Päivi Kärkkäinen ja valtiopäiväneuvos Matti Väistö. Kärkkäinen on Suomen Syöpäyhdistyksen valtuuskunnan puheenjohtaja ja Matti Väistö Suomen Syöpäyhdistyksen hallituksen jäsen ja järjestövaliokunnan puheenjohtaja.

Syöpäjärjestöjen viestinnästä Mirja Karlsson, Satu Lipponen ja Maija Luotonen palvelevat mediaa järjestöpäivillä. Parhaiten tavoitat sähköpostitse etunimi.sukunimi@cancer.fi tai jättämällä tekstiviestin puhelimeen. Järjestöpäivien Twitter-tilit ovat @Syöpäjärjestöt ja @SSYuudistuu ja aihetunniste #SSY80

Professori Heikki Joensuu, puh. 040 721 0438

Pääsihteeri Sakari Karjalainen, puh. 0400 818 910

Johtaja, viestintä ja ennakointi Satu Lipponen, puh. 050 563 4558

Tiedottaja Mirja Karlsson, puh. 050 463 5260

Verkkotiedottaja Maija Luotonen puh. 050 462 7646

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 maakunnallista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi