Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Hyvä reppu tuntuu selässä mukavalta - Fysioterapeuttien ohjeet koulurepun ostoon

Selkäliitto ry

Julkaistu: 10.08.2013 klo 10:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Kasvuikäisen luusto kehittyy ja kasvaa, joten repun painolla ja käyttöiällä on merkitystä. Reppu sisältöineen saisi painaa enintään 15 prosenttia nuoren omasta painosta. Jos reppu on tätä painavampi, hartioiden asento voi olla huono ja tästä voi aiheutua esimerkiksi päänsärkyä. Asianmukaisesti säädetyillä ja sopivan levyisillä olkahihnoilla varmistetaan repun oikea asento selässä.

Reppuostoksille kannattaa aina lähteä yhdessä koululaisen kanssa, jolloin nuori voi kokeilla reppuja ja testata niiden ominaisuuksia.

Vinkkejä repun ostamiseen

• Repun tulee olla kulutusta kestävä. Lukuvuodessa on 190 koulupäivää.
  • Varmista, että kantohihnoissa on pehmikkeet ja ne ovat napakkaa materiaalia, jotta ne eivät mene rullalle.
  • Olkahihnojen tulee olla sopivan levyiset. Liian leveät olkahihnat saattavat hiertää olkavarsia ja rintakehää.
  • Hyvät olkahihnat ovat säädettävät - muuten reppu roikkuu, mikä vaikuttaa vartalon painopisteeseen ja sitä kautta ryhtiin ja kävelyasentoon. Aikuisen kannattaa tarkastaa tietyin väliajoin, että koululaisen repun säädöt ovat tarpeeksi kireällä, jotta reppu pysyy lähellä vartaloa ja istuu hartialinjassa.
  • Repun takaosa on tukeva ja jämäkkä, mutta silti pehmeä selkää vasten. Lisäksi kannattaa varmistaa, että takaosa mahdollistaa ilmankierron eli on "hyvin tuulettuva”, jottei selkä ole koko ajan hiessä.
  • Isommassa ja painavammassa repussa on hyvä olla myös lannevyö sekä rintaremmi.
  • Jos repussa kannetaan painavia kantamuksia, kannattaa siinä olla myös pohjakovike. Näin tavarat, esimerkiksi kirjat, eivät pääse valumaan kasaan.
  • Repun on hyvä olla vedenpitävä. Myös repun vetoketjujen tulee olla laadukkaita, kestäviä ja vedeltä suojattuja.
  • Pienempien koululaisten repuissa ei kannata olla liikaa lokeroita, jotta tavarat eivät huku reppuun.
  • Älä osta pienelle koululaiselle liian isoa reppua. Reppu sisältöineen saisi painaa enintään 15 prosenttia nuoren omasta painosta.

Muista myös nämä:

• Täytä reppu tasaisesti. Näin laukun paino jakautuu kannettaessa tasaisesti selkää vasten.
  • Reppua kannattaa kantaa molemmilla olkapäillä, jotta selkä pysyy suorana. Kun reppu on molemmilla olkapäillä, kädet pysyvät vapaana. Tämä on tärkeää esimerkiksi pyörällä ajaessa.

10.8.-11.8. Terveystieteiden maisteri, fysioterapeutti Kirsi Töyrylä-Aapio puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi
12.8. alkaen Terveystieteiden maisteri, fysioterapeutti Pirjo Ailanto puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Suomen Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia.
Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta.
Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea, luento- ja virkistystilaisuuksia ja retkiä.