Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Hoitotyön vuosikirja 2013 julkistettiin: Sairaanhoitajat lääkehoidon asiantuntijoina

Suomen sairaanhoitajaliitto

Julkaistu: 14.03.2013 klo 11:30
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajat muodostavat suurimman terveydenhuollon ammattihenkilöiden ryhmän, joka vastaa lääkehoidon toteuttamisesta yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa. Turvallinen, taloudellinen, tehokas ja tarkoituksenmukainen lääkehoito on tärkeä osa sairaanhoitajien työtehtäviä. Sairaanhoitajapäivillä julkistettu Hoitotyön vuosikirja 2013 – Sairaanhoitaja & Lääkehoito kuvaa moniuloitteisesti lääkehoidon osaamisen uudet haasteet ja vaatimukset.

Sairaanhoitajan lääkehoidon osaamiseen liittyvät vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Uusia, yhä tehokkaampia ja toteutukseltaan vaativampia lääkkeitä tulee markkinoille, joten yhä vakavammin sairaita sekä moniongelmaisempia potilaita voidaan hoitaa lääkehoidon keinoin.

- Lääkehoidon osaaminen on vaativa ja monimuotoinen kliinisen osaamisen alue sairaanhoitajan ammatillisessa osaamisessa. Keskeistä lääkehoidon osaamisessa on teoreettinen tieto ja käytännön työn hallinta, joita yhdistää kyky tehdä päätöksiä monimuotoisissa ja vaihtelevissa hoitotyön toimintaympäristöissä, yksi kirjan toimittajista ja kirjoittajista, Turun ammattikorkeakoulun lehtori Virpi Sulosaari sanoo.

Sairaanhoitajat käyttävät suuren osan työajastaan suoraan tai välillisesti lääkehoidon tehtäviin. Lääkehoidon osaamiseen kuuluvat potilaan lääkehoidon tarpeen ja kokonaistilanteen arviointi sekä lääkärin määräämän lääkehoidon suunnittelu, lääkkeiden käyttökuntoon saattaminen, annostelu, lääkehoidon ohjaus sekä vaikuttavuuden seuranta ja arviointi. Myös lääkehuoltoon liittyvät tehtävät, kuten lääkkeiden tilaaminen, säilyttäminen ja hävittäminen, kuuluvat lääkehoidon osaamiseen. Sairaanhoitajan tulee tuntea lääkehoitoa ohjaava lainsäädäntö sekä noudattaa lääkehoidosta annettuja ohjeita. Lääkehoidon osaamiseen liittyvät myös sairaanhoitajan yksilölliset ominaisuudet, arvot ja asenteet.

Lääkehoidon osaaminen edellyttää jatkuvaa päivittämistä

Lääkehoidon osaamisen perusta saadaan sairaanhoitajan peruskoulutuksessa. Työkokemus ja osallistuminen täydennyskoulutukseen syventävät lääkehoidon osaamista hoitotyön eri alueilla.

- Lääkehoito on yksi riskialttiimmista sairaanhoitaja tehtävistä ja siinä tehdyt erehdykset voivat johtaa vakaviin seurauksiin. Vaaratapahtumat liittyvät yleensä organisaatioon, toimintatapoihin ja yksilöiden toimintaan liittyviin tekijöihin, mutta puutteita on todettu myös sairaanhoitajan osaamisessa. Lääkehoidon osaaminen ei ole pysyvä kerran hankittu taito, vaan se edellyttää jatkuvaa oman osaamisen päivittämistä ja kehittämistä, Sulosaari painottaa.

Virpi Sulosaari puhuu Sairaanhoitajapäivillä lääkehoidosta torstaina 14.3. klo 13.30 sessiossa 7.

Sairaanhoitajaliiton vuosittain julkaisema Hoitotyön vuosikirja paneutuu sairaanhoitajien työn kannalta ajankohtaisiin kysymyksiin.  Nyt julkistettu teos Sairaanhoitaja ja lääkehoito, Hoitotyön vuosikirja 2013 soveltuu tietolähteeksi ja innostajaksi kaikille  terveydenhuollon ammattilaisille. Kirja kertoo, mikä lääkehoidossa on tärkeää juuri nyt. Teoksen kirjoittajat ovat alansa monipuolisia asiantuntijoita, kehittäjiä ja uranuurtajia.

Sairaanhoitaja ja lääkehoito, Hoitotyön vuosikirja 2013. Helsinki 2013. Suomen Sairaanhoitajaliitto ry. Fioca Oy. ISBN 978-951-8944-50-1

Virpi Sulosaari, TtM, SH, Turun ammattikorkeakoulu, TtT-opiskelija, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos, virpi.sulosaari@turkuamk.fi

Laura Niemi, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Suomen sairaanhoitajaliitto ry, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 373 8602

Arvostelukappaleet:

Mallu Salkonen, markkinointisuunnittelija, Fioca Oy, mallu.salkonen@fioca.fi,
puh. 044 529 0027

Sairaanhoitajaliitto on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävämme on kehittää hoitotyötä ja antaa ammatillista tukea.  Edistämme sairaanhoitajien
asemaa asiantuntijoina paremman terveydenhuollon ja potilaslähtöisen hoitotyön puolesta. Järjestöömme kuuluu yli 51 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).