Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Hengitysliitto: Hengityssairaiden työntekijöiden työkyky uhattuna

Hengitysliitto

Hengitysliitto: Hengityssairaiden työntekijöiden työkyky uhattuna

Julkaistu: 16.09.2015 klo 14:04
Julkaisija: Hengitysliitto

Suomessa on lähes miljoona hengityssairasta eli astmaa, keuhkoahtaumatautia ja uniapneaa sairastavaa. Paljon sairastetut ylähengitystieinfektiot, nuhakuume ja kausi-influenssat ovat heillä merkittävimpiä hengityssairauden pahenemisen laukaisijoita. Työpaikalla ne leviävät tehokkaasti suoraan pisaratartuntana tai epäsuorasti erilaisilta pinnoilta.

Hengitysliitto pelkää hallituksen esityksen sairauspäiväkarenssista johtavan siihen, että hengityssairaiden riski sairastua työpaikalla lisääntyy. Pahimmillaan esitys johtaa myös siihen, että hengityssairas lähtee sairaana töihin.

– Kun hengityssairauden pahentumisvaihe pitkittyy ja toipuminen viivästyy, sairauspoissaolopäivät lisääntyvät. Karenssi ja hoitoon tarvittavien lääkkeiden kustannusten kasvu heikentävät hengityssairaiden toimeentuloa. Hengityssairaat maksavat sairaudestaan kipeästi, sanoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

– Hallituksen esitys leikkaa viiltävästi hengityssairaiden työssä jaksamista ja toimeentuloa.

Esimerkiksi astmaa sairastaa noin kymmenen prosenttia suomalaisista ja lisäksi viidellä prosentilla on ajoittain astman kaltaisia oireita. Suurimmalla osalla astma on hyvin lääkehoidolla hoidettavissa oleva sairaus. Tästäkin huolimatta on arvoitu, että astma ja allergiat aiheuttavat joka vuosi noin miljoona työstäpoissaolopäivää. Epäsuorat kustannukset, kuten sairauspoissaolot, työtehon lasku ja työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien määrän kasvu aiheuttavat yhteiskunnalle yli miljardin euron vuosittaisella laskulla.

Mervi Puolanne
Hengitysliiton järjestöjohtaja
p. 040 588 2782

Hengitysliitto edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää. Liiton 97 jäsenyhdistyksen toiminnassa on mukana yli 30 000 hengityssairasta ja heidän läheistään.

Hengityssairaudet koskettavat miljoonaa suomalaista. Suurimpia ryhmiä ovat astmaa, keuhkoahtaumatautia, kroonista keuhkoputkentulehdusta ja uniapneaa sairastavat. Rakennusten lisääntyneet home- ja kosteusvauriot ovat kasvattaneet sisäilmasta sairastuneiden määrää.

Hengitysliittoon kuuluvat lisäksi valtakunnallinen erityisammattioppilaitos Ammattiopisto Luovi, rakennusterveyden erityisasiantuntijapalveluja tarjoava Suomen Sisäilmakeskus Oy, työllistämiskeskukset Kovak Oy/Lovak ja Sytyke-Centre sekä hotelli-ravintolat Lasaretti ja Anttolanhovi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki