Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Harjaatko lemmikkisi hampaat päivittäin kuten omasi? – Lemmikkien ja ihmisten hammashoidoissa poikkeaa lähinnä anestesian tarve

Evidensia Eläinlääkäripalvelut

Julkaistu: 19.10.2016 klo 08:00
Julkaisija: Evidensia Eläinlääkäripalvelut

Yksi lemmikkien yleisimmistä eläinlääkärin erikoishoidon tarpeista on suun ja hampaiden ongelmat. Lemmikin suuhun tulisi katsoa ammattilaisen silmin säännöllisesti, sillä eläin ei näytä kipua ja tilanne saattaa hoitamattomana aiheuttaa jopa hengenvaaran. Evidensia peräänkuuluttaa lokakuussa ennaltaehkäisevän hammashoidon tärkeyttä.

Lemmikin hammaskipu ei näy ulospäin

Etenkin koirat ja kissat käyttävät hampaitaan huomattavasti ihmisiä enemmän. Esimerkiksi liian kovien luiden jäytäminen ja leukojen voimakas käyttö voivat johtaa kivuliaisiin hammasmurtumiin. Krooninen kipu voi olla omistajalle vaikeaa havaita, sillä saalis- ja laumaeläiminä kissa ja koira pyrkivät kätkemään heikkoutensa eivätkä näytä kipua.

– On paljon yleisiä harhaluuloja siitä, että lemmikki ei tarvitse kummempaa hammashoitoa, jos se vaikkapa syö luita eikä oireile. Tärkein neuvo on kuitenkin sama kuin ihmistenkin hammashoidossa: harjaa lemmikkisi hampaat päivittäin ja käy säännöllisesti tarkastuksessa, painottaa suu- ja hammashoitoihin perehtynyt eläinlääkäri Mari Koljonen hammassairauksien Evidensia-erikoisklinikalta Malmilta.

Myös lemmikeille tehdään juurihoitoja, hampaiden röntgenkuvauksia ja hammaskiven poistoja

Lemmikkieläimet kärsivät hyvin saman tyyppisistä hammasongelmista kuin ihmisetkin: plakki ja hammaskivi aiheuttavat ientulehdusta ja paradontiittia eli hampaiden kiinnityskudoksen tulehdusta, joka on lemmikkien tavallisin sairaus. Karies eli reikiintyminen on puolestaan lemmikkieläimillä harvinaista.

– Lemmikkien suun hyvinvointi liittyy kokonaisvaltaisesti eläimen terveyteen. Piilevät ientulehdukset ja jatkuva bakteerien esiintyminen verenkierrossa altistuttavat eläintä tulehduksille myös muualla elimistössä. Siksi lemmikki tarvitsee hammastarkastuksen säännöllisesti, Koljonen sanoo.

Hammastarkastuksen lisäksi lemmikeille tehdään monia muita ihmisten hammashoidosta tuttuja toimenpiteitä kuten hammaskivenpoistoja, hampaanpoistoja, juurihoitoja ja purentavikojen hoitoja.

Ihmisten ja lemmikkien toimenpiteitä vertailtaessa suurin ero on se, että lemmikki ei pysy hoidon aikana paikoillaan, jolloin se tulee nukuttaa.

– Modernilla laitteistolla sekä turvallisella, monitoroidulla anestesialla on suuri vaikutus hoidon luotettavuuteen ja potilasturvallisuuteen. Tämä lemmikinomistajan kannattaa aina varmistaa ennen hammastoimenpiteen varaamista. Hammaskiven poisto ilman nukutusta ei ole koskaan suositeltavaa, opastaa Koljonen.

Lemmikkien hoitotoimenpiteiden hintaan ihmishoitoon verrattuna vaikuttavatkin eniten lemmikin nukuttaminen toimenpiteen ajaksi, Kela-korvauksen puuttuminen sekä eläinlääkäritoimenpiteiden hintaan lisättävä arvolisävero.

Lemmikin hammashoito on vaativimmillaan huippukirurgiaa

Eläinlääkinnässä on kehitetty yhä tasokkaampia hoitomuotoja hammasongelmien korjaamiseksi. Evidensia Eläinlääkäripalveluilla on ympäri maata jo 18 hammashoitoon erikoistunutta klinikkaa. Näillä erikoisklinikoilla lemmikkejä hoitavat suu- ja hammassairauksien perehtyneet eläinlääkärit ja laitteistoon kuuluu muun muassa hampaiden tutkimiseen soveltuva röntgenlaite ja hammaspora. Vaativat leukakirurgiset toimenpiteet tehdään Evidensian eläinsairaaloissa.

Evidensia järjestää asiantuntijaluentoja suun ja hampaiden ongelmien tunnistamisesta ja hoidosta lokakuun ajan yhdeksällä paikkakunnalla. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy ja ne on suunnattu koirien ja kissojen omistajille.

– Lemmikkien erikoissairaanhoidon taso vastaa tänä päivänä ihmisten hoidon tasoa ja tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset lemmikinomistajat haluavat panostaa perheenjäseninä pidettyjen eläintensä hoitoon. Vastuu lemmikin hammashoidosta onkin aina omistajalla, muistuttaa Koljonen.

Lisätiedot ja tutustumismahdollisuudet hammashoidon erikoisklinikoille:

Kaisa Barkman, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy,  kaisa.barkman@evidensia.fi, 050 590 2147

Liitteenä Kymmenen myyttiä lemmikin hammashoidosta -materiaali sekä kuvia hammaspotilaista Evidensia Tammiston eläinsairaalassa.

Evidensia Eläinlääkäripalvelut
Suomen johtava eläinlääkäripalveluiden verkosto muodostui keväällä 2015 Animagin ja Univetin yhdistyessä ja liittyessä osaksi pohjoismaista Evidensiaa. Suomessa Evidensiassa työskentelee 700 eläinlääkinnän ammattilaista 50 eläinlääkäriasemalla ja eläinsairaalassa yli 30 paikkakunnalla Helsingistä Rovaniemelle. Hoidamme kissoja, koiria, eksoottisia eläimiä ja hevosia. Evidensia Eläinlääkäripalvelut on Evidensia Djursjukvårdin suomalainen tytäryhtiö. Tarjoamamme eläinlääkäripalvelut perustuvat suomalaiseen huippuosaamiseen. www.evidensia.fi