Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Fiskars Village Run -tapahtumat tuovat juoksijat Fiskarsin Ruukkiin

Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Fiskars Village Run -tapahtumat tuovat juoksijat Fiskarsin Ruukkiin

Julkaistu: 07.04.2016 klo 14:15
Julkaisija: Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Fiskars Village Run

3 yhteistyökumppania / 3 vuotta / 9 juoksutapahtumaa

Wappu / Juhannus / Halloween

Fiskars Oyj Abp / Fiskarsin Ruukki, Helsingin IFK:n yleisurheilujaos ja Fiskarin Urheilijat -47 solmivat tänään 7.4.2016 kolmivuotisen yhteistyö- ja puitesopimuksen kolmen vuosittaisen eriluonteisen juoksutapahtuman järjestämisestä Fiskarsin Ruukin kulttuurihistoriallisessa ja kauniissa miljöössä vuosina 2016 – 18.

Juoksutapahtumat ajoittuvat juhlapyhien yhteyteen, mikä tuo niihin karnevaalitunnelmaa. Kaikki tapahtumat sopivat sekä tavoitteellisesti että leikkimielisemmin juoksuun suhtautuville. Järjestettävät juoksutapahtumat ovat: Fiskars Village Run Wappu, Fiskars Village Run Juhannus ja Fiskars Village Run Halloween. Ilmoittautumiset juoksuihin ja lisätietoja löytyy osoitteesta www.fiskarsvillagerun.fi.

”Fiskarissa ensimmäiset yleisurheilukilpailut järjestettiin jo vuonna 1880, ja tasan 100 vuotta myöhemmin käynnistyi juhannusjuoksuperinne Degersjö-juoksun myötä. Viime vuoden kokeilu juoksun tuomisesta ruukin ytimeen ja hyvin sujunut yhteistyö HIFK:n kanssa kannusti jatkamaan. Toivomme, että Fiskars Village Run -tapahtumien myötä ruukkikylän urheiluperinne saa uutta puhtia”, toteaa Fiskarin Urheilijat -47:n puuhamies Olavi Hartonen.

Koko perheelle ja kaikenikäisille

Kullakin tapahtumalla on oma juhlapäivän mukainen luonteensa. Tapahtumiin ovat tervetulleita kaikenikäiset, ja ne soveltuvat koko perheelle.

Halloween-juoksua lukuun ottamatta juoksuissa on erikseen kunto- ja kilpasarjat, niin miehille kuin naisille. Lasten (P/T) sarjat juostaan 9-, 11-, 13- ja 15-vuotiaiden ikäluokissa. Wappu Run -tapahtumassa 4 kilometrin matkalle on myös kunto- ja P/T 17-vuotiaiden sarjat. 40-, 50- ja 60-vuotiaille on miesten ja naisten sarjat, ja juhannuksena myös 70-vuotiaille on oma sarja.

Vuoden 2016 tapahtumiin tavoitellaan yhteensä noin tuhatta osallistujaa, mutta määrä on mahdollista moninkertaistaa tulevina vuosina. Fiskarsin juoksutapahtumissa yhdistyvät liikunta, hauskanpito, elämyksellinen yhdessäolo ja tekeminen sekä kulttuurihistoriallinen ympäristö.

”Helsingin IFK:lla yleisurheilun kilpailuperinteet juontuvat vuoteen 1900, ja tätä nykyä olemme yksi Suomen suurimmista yleisurheiluseuroista. Fiskarsiin HIFK:n yleisurheilijat tuo into koko perheen yhteisten ja tervehenkisten juoksutapahtumien järjestämisestä. Halusimme treenikauden varrelle vaihtelua ja perheet yhteen viihtyisään ympäristöön. Tähän Fiskars on oivallinen paikka  sopivan lähellä, mutta kuitenkin riittävän kaukana, melkein kuin ulkomaille menisi”, naurahtaa HIFK:n Bjarne Peth.

Vaihtelevat reitit ruukkimiljöössä

Kaikkien Fiskars Village Run -tapahtumien juoksureitit ovat virallisesti tarkistusmitattuja ja kuuluvat Suomen kauneimpiin ainutlaatuisen ruukkimiljöön ja ympäröivän jokilaakson luonnon ansiosta. Eripituisista ja vaihtelevista reiteistä jokainen löytää itselleen sopivan matkan. Tapahtumien onnistumista tukevat ruukkikylän runsaat palvelut. Kahvilat ja ravintolat tarjoavat mahdollisuuden juhlistaa päivää juoksun jälkeen hyvän ruoan parissa. Fiskarsissa voi viipyä pidempäänkin, sillä kaksi hyvätasoista hotellia huolehtii yöpyjistä.

”Fiskarsin ruukin matkailu on viimeiset 25 vuotta perustunut taiteen, käsityön ja muotoilun vetovoimaan. Olemme viime vuodet pyrkineet monipuolistamaan tapahtumakirjoa mm. ruokatapahtumilla ja konserteilla. Liikuntatapahtumat kesäsesongin aikana ja etenkin sen ulkopuolella tuovat ruukkiin vipinää ja mukanaan paljon uusia Fiskarsiin tutustujia. Parempaa tapaa Fiskarsiin tutustumiseen on vaikea kuvitella, kuin paikallisen ratamestarin kuhunkin tapahtumaan suunnitteleman reitin kiertäminen. Lasten reitit ovat ehkä kaikkein upeimmat.” toteaa Fiskarsin ruukin tapahtumakoordinaattori Jouni Virtanen.

Fiskars Village Run Wappu

lauantai 30.4.2016 alkaen klo 18

Fiskars Village Run Wappu ajoittuu maastojuoksukauteen ja tarjoaa oivan mahdollisuuden testata peruskuntokauden jälkeistä virettä tai vain nauttia juoksusta omaan tahtiin upeissa maisemissa pääosin hiekkapintaisella alustalla. Matkoina puolimaraton (21,1 km), 10,6 km ja 4 km. Lasten reitti on mitaltaan n. 2 km. Edullisempi ennakko-ilmoittautuminen päättyy torstaina 28.4.2016 kello 18:00. Tapahtumaa ryydittää Fiskarsin Kyläseuran iltatorin myynti- ja makkarakojujen vilske, Torikahvilan kesänavaus, musiikkiesitykset sekä Ruukkiin pitkän tauon jälkeen torin laidalle syttyvä Wappukokko. Wappu Run on must!

Fiskars Village Run Juhannus

perjantai 24.6.2016 alkaen klo 11

Fiskars Village Run Juhannus saa jatkoa viime vuonna ensimmäisen kerran perinteisen Degersjö-juoksun korvanneesta ja ruukkimiljööseen siirtyneestä juhannuksen liikuntajuhlasta. Reittiä on ylämäkien osalta hieman kevennetty, mutta etenkin 14,4 km:n reitti tarjoaa edelleen hyvän alkulämmön myöhempiin juhannusrientoihin.  Lyhyempi 7,2 km:n reitti soveltuu niin vauhtijuoksijan puolen tunnin pyrähdykseen, kuin kaikessa rauhassa  oman runners high’n tavoitteluun. Lasten 2 km reitillä viiletetään Fiskars joen rantamaisemissa. Ennakko-ilmoittautuminen päättyy keskiviikkona 22.6.2016 kello 18:00. Juhannus on juoksun arvoinen juhla!

Fiskars Village Run Halloween

lauantai 29.10.2016 alkaen klo 17

Fiskars Village Run Halloween tarjoaa upeat puitteet työ- ja ystäväporukoiden sekä perheiden yhteiseen leikkimieliseen kunto-ponnistukseen. Ruukin illassa Vanhalta Viljamakasiinilta starttaavaa n. 7 km:n (lapset 1,5 km) reittiä elävöittää samaan aikaan järjestettävä Tuli & Valo -taidetapahtuma sekä reitin varren musikantit. Halloween-teeman mukaiset parhaat asut palkitaan! Ennakko-ilmoittautuminen päättyy keskiviikkona 27.10.2016 kello 18:00. Tapahtuman jälkeen on oiva tilaisuus kokea upea Cultura Mobilan yhteisötaidenäytös Mustassa Salissa. Halloween Run on pelottavan hauska juoksutapahtuma!

Fiskars Oyj Abp

Tapahtumakoordinaattori Jouni Virtanen

jouni.virtanen@fiskars.com

Fiskarin Urheilijat -47

Sihteeri Olavi Hartonen

olavi.hartonen@gmail.com

HIFK:n yleisurheilujaos

Hallituksen jäsen Bjarne Peth

+358 400 420 514

bjarne.peth@investcon.fi

Fiskarsin Ruukki

Fiskarsin Ruukki on suomalaisen muotoilun ja taiteen keskus sekä suosittu ympärivuotinen matkailukohde. Korkeatasoiset kokous-, majoitus- ja ravintolapalvelut sekä erilaiset työpajat, tapahtumat ja myymälät tarjoavat kävijälle nähtävää ja koettavaa kaikkina vuodenaikoina.

www.fiskarsvillage.fi