Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt Esmya®-valmisteen myoomien hoitoon

Pilgrim Oy

Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt Esmya®-valmisteen myoomien hoitoon

Julkaistu: 17.06.2015 klo 11:11
Julkaisija: Pilgrim Oy

Gedeon Richter tiedottaa, että Euroopan lääkevirasto EMA on hyväksynyt Esmya-tabletit (ulipristaaliasetaatti) käytettäväksi myoomien (sileälihaskasvainten) aiheuttamien keskivaikeiden tai vaikeiden oireiden jaksoittaiseen hoitoon. Laajennettu käyttöaihe tarkoittaa, että hedelmällisessä iässä oleville naisille, joilla on hankalia ja kivuliaita myoomien aiheuttamia oireita, voidaan tarjota uutta lääkehoitoa.

Noin kolmella kymmenestä yli 30-vuotiaasta naisesta on myoomia, mutta hoito on ajankohtaista vasta, kun myoomat aiheuttavat oireita. Yleisin oire ovat runsaat ja pitkäkestoiset kuukautiset, jotka usein aiheuttavat anemiaa, kipua ja tiheää virtsaamistarvetta. Myoomista johtuvien runsaiden kuukautisvuotojen takia Ruotsissa tehdään vuosittain noin 1 700 kohdunpoistoa ja noin 200 myooman poistoa. Esmya on yli 20 vuoteen ensimmäinen uusi lääke, joka on hyväksytty myoomien hoitoon. Tämän naistentaudin uusien hoitovaihtoehtojen tarve on suuri.

–Esmyan uusi käyttöaihe tarjoaa uuden hoitovaihtoehdon naisille, joilla on myoomien aiheuttamia oireita. Aiemmin leikkaushoito oli viimeinen vaihtoehto. Esmya pienentää myooman kokoa ja vähentää esim. runsaita kuukautisvuotoja, jotka usein aiheuttavat suurta fyysistä ja psyykkistä kärsimystä, toteaa Mia Lindeberg, lääketieteellinen vastuuhenkilö, Gedenon Richter.

Esmya on aiemmin hyväksytty käytettäväksi kohdun myoomien aiheuttamien keskivaikeiden tai vaikeiden oireiden hoitoon hedelmällisessä iässä oleville naisille leikkausta edeltävänä aikana. Uusi ja laajennettu käyttöaihe perustuu PEARL lll ja PEARL IV -tutkimuksiin, joissa turvallisuutta ja tehoa arvioitiin puolentoista vuoden jaksoittaisen hoidon aikana. Tutkimuksiin osallistuneilla naisilla oli myoomia ja runsaat kuukautisvuodot.

Esmya on selektiivinen progesteronireseptorin modulaattori, joka pienentää myoomia estämällä solujen kasvua ja edistämällä solukuolemaa lihaskyhmyssä. Suoran ja spesifin vaikutuksen ansiosta runsaat kuukautisvuodot saadaan vähenemään tai lakkaamaan kokonaan. Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat kuumat aallot, lievä tai keskivaikea päänsärky, kohdun limakalvon paksuuntuminen (häviää hoidon lopettamisen jälkeen) ja kuukautisten poisjäänti.

Lue EMA:n päätöksestä tästä

Mia Lindeberg, lääketieteellinen vastuuhenkilö, Gedeon Richter Nordics AB

sähköposti: mia.lindeberg@gedeonrichter.eu

puh.: +46-70-466 32 53

Mats Jonsson, toimitusjohtaja, Gedeon Richter Nordics AB

sähköposti: mats.jonsson@gedeonrichter.eu

puh.: +46-73-320 65 29

Gedeon Richter on yksi Itä-Euroopan suurimmista monikansallisista lääkeyrityksistä. Yhtiöllä on yli 10 000 työntekijää ja pääkonttori on Unkarissa. Gedeon Richter on lääkealan yritys ja tekee gynekologian, keskushermoston ja sydän- ja verisuonitautien tutkimusta. Vuoden 2014 liikevaihto oli 1,1 miljoonaa euroa. Yhtiö on laajentunut Länsi-Euroopassa etenkin gynekologian alalla ostamalla sveitsiläisen PregLemin ja saksalaisen Grünenthalin. Pohjoismaiden pääkonttori on Tukholmassa.