Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Erektiohäiriö varoittaa vakavammista terveysongelmista

Terveystalo

Erektiohäiriö varoittaa vakavammista terveysongelmista

Artikkeli.
Julkaistu: 19.04.2012 klo 09:36
Julkaisija: Terveystalo

Erektio-ongelmat voivat olla vihje sydänvaivoista tai muista vakavammista terveysongelmista ja siksi niiden syyt kannattaa selvittää. Ongelmaan on tarjolla tehokasta apua ja vakavampia ongelmia voidaan estää puuttumalla riskitekijöihin.

– Erektio-ongelma on usein ensioire vakavammista terveysongelmista. Samat riskitekijät liittyvät niin erektiohäiriöön kuin sydän- ja verisuonitauteihin, kertoo kirurgian ja urologian erikoislääkäri, dosentti Mika Raitanen Terveystalosta.

Erektiohäiriöt ovat tavallinen vaiva ja niitä esiintyy yli puolella 40–70-vuotiaista miehistä. Erektiohäiriö vaikuttaa elämän eri osa-alueilla monin tavoin ja se on merkittävä tekijä myös miehen henkiselle hyvinvoinnille.

Elämäntavat remonttiin

– Jos viisikymppisellä ylipainoisella tupakoitsijamiehellä ei ilmene erektio-ongelmia, hän on lääketieteellinen ihme, Raitanen kärjistää.

Yli 50-vuotiailla miehillä erektiohäiriöiden taustalla ovat yleensä elämäntavat ja niihin liittyvät ongelmat, kuten korkea verenpaine ja kolesteroli, ylipaino sekä huono sokerin sieto. Tärkein riskitekijä on kuitenkin tupakointi. Nuoremmilla miehillä kyse saattaa olla henkisistä tekijöistä: stressi ja väsymys ovat luonnollisia syitä satunnaisille ongelmille.

– Miehen tullessa vastaanotolle erektio-ongelmien vuoksi selvitetään myös elämäntapatekijät ja kokonaisterveydentila. Erektio-ongelmiin on saatavilla edullisia, helppokäyttöisiä ja tehokkaita lääkkeitä, joiden avulla itsetunto ja jopa parisuhde on pelastettu, Raitanen toteaa.

Tupakoinnin lopettaminen, alkoholin käytön vähentäminen ja painon pudottaminen tuovat pidemmällä aikavälillä tuloksia. Samalla riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin pienenee.

– Erektiovaivat kannustavat miehiä muuttamaan elintapojaan paljon paremmin kuin ennuste vuosien päästä häämöttävästä sydänsairaudesta, Raitanen sanoo.

Mistä erektiohäiriö voi johtua?

• Erektiohäiriö voi olla oire vakavammasta sairaudesta. Esimerkiksi diabetes tai sydän- ja verisuonisairaudet voivat olla erektiohäiriön taustalla.
  • Erilaisten lääkkeiden sivuvaikutuksena voi ilmetä erektiohäiriöitä.
  • Kiire, stressi, suorituspaineet ja jännitys aiheuttavat erektiohäiriöitä.
  • Liiallinen alkoholin käyttö sekä tupakointi voivat aiheuttaa erektiohäiriöitä.

Mika Raitanen, LT, dosentti, kirurgian ja urologian erikoislääkäri, Terveystalo, mika.raitanen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti noin 6000 terveydenhuollon ammattilaista. www.terveystalo.com