Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Ehkäisevän päihdetyön toimijat: Kannabis on otettava vakavasti

Suomen ASH ry

Ehkäisevän päihdetyön toimijat: Kannabis on otettava vakavasti

Julkaistu: 31.01.2013 klo 14:35
Julkaisija: Suomen ASH ry

Suomalaisten tietämys kannabiksen käytön, kasvatuksen ja myynnin seurauksista on puutteellista ja monesti mustavalkoista. Varsinkin nuorten suhtautuminen kannabiskokeiluihin on lieventynyt ja kannabiksen käyttö ilmiönä on yhä arkipäiväistynyt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) väestökyselyn mukaan noin miljoona suomalaista on kokeillut kannabista. Kokeilu on yleisintä 25 - 34 -vuotiaiden miesten keskuudessa. Heistä melkein puolet on kokeillut kannabista. Lähes joka toinen suomalainen pitää kannabiskokeilujen riskejä vähäisinä. Nuorista aikuisista miehistä näin ajattelee kolme neljästä.

Ehkäisevän päihdetyön verkosto ja Päihteetön pelikenttä -verkosto ovat huolissaan asennemuutoksesta. Kannabikseen liittyvän keskustelun tulisi käsitellä ilmiötä, käyttökulttuurin muutoksia ja haittoja nykyistä monipuolisemmin. Kansanterveysjärjestöjen mielestä kannabiksen käyttöä ei tule edistää. Samalla on kuitenkin huolehdittava, ettei kannabiskokeiluista aiheudu yksilötasolla kohtuuttomia, loppuelämää varjostavia seurauksia. Viranomaisten toiminnan tulee olla ennen kaikkea laadukasta päihdekasvatusta, elämänhallintaa ja mahdollisen käytön lopettamista tukevaa, ei niinkään rankaisemista painottavaa.

Verkostojen puolesta lisätietoja antaa:

Jussi Perälä

Asiantuntija

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry / Koordinaatioyksikkö

Suomen ASH ry on ehkäisevän päihdetyön verkoston jäsen.

Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toiminta painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn. Tavoitteena on Savuton Suomi 2040. Suomen ASH hallinnoi Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki