Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Bauer-vedenkäsittelylaite säästää putkia, rahaa ja ympäristöä

Bauer Watertechnology Oy

Bauer-vedenkäsittelylaite säästää putkia, rahaa ja ympäristöä

Julkaistu: 12.02.2013 klo 09:30
Julkaisija: Bauer Watertechnology Oy

Vantaalla toimiva suomalais-saksalainen Bauer Watertechnology Oy tarjoaa vedenkäsittelylaitteellaan ratkaisun kiinteistöjen putkiongelmiin. Se säästää rahaa, lisää asumismukavuutta ja lykkää esimerkiksi putkiremonttia.

Bauer Watertechnology oli alun perin saksalaisyhtiö. Harald Bauerin johdolla kehitettiin ensimmäiset vedenkäsittelylaitteet Saksassa lähes 20 vuotta sitten. Nyt yhtiön omistuksesta on 2/3 Suomessa ja loput Saksassa. Yhtiön palveluksessa on Suomessa 21 henkilöä ja sen liikevaihto on noin 4 miljoonaa euroa. Tytäryhtiöt ovat Ruotsissa ja Venäjällä.

Bauer Watertechnologyn kemikaaliton, sähkömagneettinen vedenkäsittelylaite toi vaihtoehtoisen ratkaisun putkisto-ongelmiin jo toistakymmentä vuotta sitten. Positiiviset vaikutukset ovat yllättäneet käyttäjät. Hyödyt on helppo laskea sekä rahallisesti että tuntea käyttömukavuutena. Bauer Watertechnologyn toimitusjohtajan Veikko Timosen mukaan toimintavuosien aikana on asennettu tuhansia laitteita omakotitaloista teollisuuslaitoksiin ja niillä on säästetty parhaimmillaan kolmannes energiakuluissa.

Bauerin vedenkäsittelylaitteen avulla monet taloyhtiöt ovat päässeet eroon vuotavista putkista ja hanoista sekä kylmistä pattereista. Energian kulutus kiinteistöissä on vähentynyt ja asumismukavuus parantunut.

Puhdas putkisto merkitsee myös parempilaatuista vettä ja pidentää putkistojen ja vettä käyttävien kodinkoneiden käyttöikää. Kalliita ja hankalia putkiremontteja voidaan siirtää vuosilla eteenpäin.

Bauer-vedenkäsittelylaitteiston edut ja toimivuus on todettu esimerkiksi kansainvälisesti arvostetun professori Simo Pehkosen tutkimuksessa sekä VTT:n Putkiremonttien uudet hankinta- ja palvelumallit -selvityksessä vuonna 2009.

VTT:n selvityksessä todetaan, että menetelmällä voidaan poistaa saostumista johtuvat virtaushäiriöt ja ehkäistä siten korroosiota. Tiedossa on, että markkinoilla on myös laitteita, joiden toimivuudesta ei ole mitään näyttöä. Niistä varoitetaan myös VTT:n raportissa.

Kustannussäästöt energian ja veden kulutuksessa ovat kiistattomia. Putkistojen käyttöikä on kasvanut niiden puhdistumisen ansiosta. Korjaus- ja huoltotyö on vähentynyt ja huoltokulut laskeneet. Lisäksi käyttövesi-, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmien käyttövarmuus on parantunut.  Asumismukavuus on lisääntynyt: patterit lämpiävät kunnolla, tihkuvuoto venttiileistä on saatu kuriin, tippuvat hanat ovat historiaa. Myös asukkaiden ilmoitukset huonosta käyttövedestä ovat loppuneet kokonaan.

Maksoi itsensä vuodessa

Esimerkiksi kuopiolainen Asunto Oy Särkiniemen Haka kulutti energiaa lämmityskaudella 2012 vähiten koko historiansa aikana. Laitehankinta maksoi itsensä takaisin ensimmäisen vuoden aikana. Sen jälkeen energiakulutuksessa on säästetty kymmeniä tuhansia euroja.
Bauer-vedenkäsittelylaite asennettiin yhtiöön kolme ja puoli vuotta sitten. Pian sen jälkeen päästiin eroon  vuotavista  hanoista  ja kylmistä pattereista. Vedenkulutus on pienentynyt huomattavasti myös siksi, että  suihkusta  ja hanoista tulee lämmintä vettä nopeammin toimivan lämmitysjärjestelmän ansiosta.

Sopii sekä vanhoihin että uusiin putkistoihin

Bauerin laitteistoon kuuluu putkistoon asennettava vedenkäsittelyosa sekä ohjausyksikkö, jonka avulla vedenkäsittelyosaan muodostetaan vaihtelevataajuuksinen magneettikenttä. Se muokkaa veden kovuustekijöitä, eli kalsium-, magnesium- ja karbonaatti-ioneja sellaiseen muotoon, että ne eivät tartu putkistoon. Vanhat saostumat pehmenevät ja poistuvat järjestelmistä vähitellen. Siksi suljettuihin lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiin asennetaan lisäksi sivuvirtasuodatin.
Alussa sakkaa ja kalkkeutumia tulee yleensä paljon, mutta käytön jatkuessa suodattimet pysyvät puhtaampina ja patruunoiden vaihtoväli pitenee. Muuten järjestelmä on jokseenkin huoltovapaa, koska siinä ei ole juurikaan kuluvia osia.
Ammattitaitoinen putkimies asentaa laitteiston nopeasti. Sähköllä toimivan laitteiston käyttökustannukset ovat muutamia kymmeniä euroja vuodessa. Laite voidaan asentaa sekä vanhaan että uuteen putkistoon.
- Mielestäni olisikin tärkeää asentaa laitteemme jo heti uusiin kiinteistöihin. Näin putket pysyisivät puhtaina alusta saakka ja ne voisivat toimia sen 50 vuotta, mikä niille yleensä käyttöiäksi luvataan. Kaikilla on varaa ostaa nämä, koska ne ovat niin edullisia hankintahinnoiltaan, sanoo Timonen.

Tuotepäällikkö Mikko Timonen, puh. 040 900 7651, mikko.timonen@bauer-wt.com
Toimitusjohtaja Veikko Timonen, puh. 040 900 6464, veikko.timonen@bauer-wt.com www.puhtaatputket.fi

Liite 1
BAUER-VEDENKÄSITTELYLAITTEEN KÄYTÖN ETUJA KERROSTALOSSA

Asujalle
    Vastike laskee, asunnon arvo nousee
    Asumismukavuus lisääntyy; patterit lämpiävät,    hanat eivät vuoda, suihkun sihti ei tukkeudu kalkkikerääntymistä, lämmintä vettä tulee nopeasti
    Veden laatu paranee
    Kodinkoneet toimivat paremmin ja niiden  käyttöikä pitenee
    Energiansäästö on ympäristöystävällistä
Taloyhtiölle
    Säästöjä energian ja veden kulutuksen pienenemisestä sekä remontti- ja huoltokuluista
    Kiinteistön arvo nousee
    Putket ja patterit pysyvät paremmassa kunnossa
    Putkiremonttia voidaan siirtää, jopa välttyä siltä
Huoltoyhtiölle
    Vähentää turhaa työtä ja maanantaistressiä
    Aikaa jää talvella lumitöihin
Isännöitsijälle
    Huoletonta, säästää aikaa tärkeimmille asioille
    Järkevä ja ympäristöystävällinen tapa toimia

Säästyneillä rahoilla voidaan tehdä muita hankintoja yleisen asumisviihtyvyyden lisäämiseksi.