Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Amerikkalaislääkäri tekee Parkinsonin tautia tunnetuksi juoksemalla 23.4. Helsingissä

Suomen Parkinson-liitto ry

Julkaistu: 15.04.2014 klo 16:03
Julkaisija: Suomen Parkinson-liitto ry

Tiedote 15.4.2014

Amerikkalaislääkäri tekee Parkinsonin tautia tunnetuksi  juoksemalla 23.4. Helsingissä

Oiva-kerhon työikäiset Parkinsonin tautia sairastavat kannustamassa

Parkinsonin tautia sairastava amerikkalaislääkäri Marcus Cranston, 48, juoksee neljän viikon aikana 44 maassa sairauttaan tunnetuksi tehden. Hänen juoksuaan ovat 23.4. klo 20.00 alkaen (lähtö Paciuksenkaari 8) kannustamassa Parkinsonin tautia sairastavat työikäisten Oiva-kerhosta.

Cranston juoksee maailmanlaajuisen Run-the-World 4 Parkinson’s Disease -kampanjansa aikana Euroopan lisäksi Aasiassa, Australiassa, Lähi-idässä ja Afrikassa ennen palaamista kotiinsa Las Vegasiin. Matkan pituus joka maassa on neljä mailia (6437 metriä). Tervetulleita juoksemaan ja  Cranstonia kannustamaan ovat ihan kaikki asiasta kiinnostuneet.

Kampanjan aikana pitämiensä luentojen avulla Cranston haluaa lisätä ihmisten tietoisuutta Parkinsonin taudin mukanaan tuomista haasteista, yhtenä niistä liikkeiden säätelyn häiriintyminen   dopamiinihermosolujen tuhoutumisesta johtuen. Juoksullaan Cranston haluaa osoittaa, että tauti ja sen oireet eivät ole täysipainoisen elämisen este ja että ihminen voi sairastuttuaankin ottaa vastaan uusia haasteita, joista yhtenä osoituksena hänen maailmanlaajuinen juoksukampanjansa.

Juoksemalla Cranston haluaa myös kerätä rahaa Michael J. Fox -säätiölle, joka ohjaa rahat kehittyvien maiden Parkinson-toiminnan parantamiseen. Cranstonin Helsingin vierailua isännöi Uudenmaan Parkinson-yhdistykseen kuuluva työikäisten Oiva-kerho puheenjohtajansa Timo Montosen johdolla. Oiva-kerho tukee Cranstonin juoksua 444 USA:n dollarilla. Lahjoituksen voi tehdä sivulla:

Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita keskustelemaan Marcus Cranstonin kanssa 23.4. klo 17 lähtien Uudenmaan Parkinson-yhdistyksen toimistoon, os. Paciuksenkaari 8, josta Cranston sekä aloittaa juoksunsa ja jonne se myös loppuu. Juoksureitin on suunnitellut Matti Pärssinen Oiva-kerhosta, ja juoksijoita johtaa reitin läpi Timo Linnakylä Helsingin yliopistosta.

Parkinsonin tauti on etenevä ja parantumaton liikehäiriösairaus, johon Suomessa väestön vanhenemisen myötä sairastuu entistä useampi. Vuosina 1995–2013 sairastavien määrä on kasvanut maassamme useilla tuhansilla ja on tällä hetkellä jo 12 000–14 000. Parkinson-diagnoosin saa Suomessa vuosittain noin 1200 ihmistä.

Ohessa liitteenä Cranstonin juoksureitti ja valokuva Cranstonista.

Lisätietoa Cranstonin vierailusta ja juoksusta Oiva-kerhon puheenjohtaja Timo Montonen, p. 050 433 8041 ja Parkinson-liiton tiedottaja Arja Pasila, p. 0400 744 401.

Parkinsonin ja Huntingtonin tauteja, dystoniaa ja muita liikehäiriösairauksia sairastavien hyväksi työtä tekevä Suomen Parkinson-liitto juhlii tänä vuonna 30-vuotista toimintaansa ja kannustaa sairastuneita omaisineen etsimään tietoa ja tukea arjen hyvinvoinnin parantamiseksi.