Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergiaportaalista apua kosmetiikka-allergiselle

Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys ry

Allergiaportaalista apua kosmetiikka-allergiselle

Julkaistu: 14.05.2014 klo 09:02
Julkaisija: Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys ry

Ihottumaa, kutinaa, punoitusta, hilseilyä ja vesirakkuloita kosmetiikan käytön yhteydessä? Kuulostaako tutulta? Jos vastasit kyllä, saattaa kyse olla ihokosketusallergiasta jollekin kosmetiikan aineosalle.

Kosmetiikka-allergian tyypillisimpiä oireita ovat ihottuma, kutina ja punoitus. Voimakkaissa reaktioissa ihossa voi olla myös turvosta ja vesirakkuloita. Kosmetiikka-allergia voi olla vaikea erottaa kosmetiikan aiheuttamista ärsytysoireista. Allergia kosmetiikan aineosille voidaan selvittää ihotautilääkärin määräämillä epikutaani- eli lapputesteillä. Jos allergia jollekin kosmetiikan aineosalle todetaan, tulee jatkossa valita kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteet niin, etteivät ne sisällä allergisoivia aineita. Yleisimmin kosmetiikka- ja hygieniatuotteista allergiaa aiheuttavat hajusteet ja säilöntäaineet. Tuotteiden aineosaluettelon tutkiminen voi kuitenkin olla hankalaa, koska raaka-aineiden nimet ovat joskus monimutkaisia ja vaikeaselkoisia.

Tässä ongelmassa kosmetiikka-allergista auttaa Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen Kosmetiikan Allergiaportaali. Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla on todettu allergia kosmetiikan aineosille. Kosmetiikan Allergiaportaali auttaa löytämään tuotteet, joita voi käyttää turvallisesti ilman, että joutuu kärsimään ikävistä allergiaoireista.

Allergiaportaalista voi tilata tuotelistauksen sopivista kosmetiikkatuotteista osoitteesta www.kosmetiikka-allergia.fi . Tuotelistauksen voi myös tilata ottamalla yhteyttä kosmetiikkaneuvontaan sähköpostitse kosmetiikka@allergiahelsinki.com tai soittamalla numeroon 0408348803. Tuotelistaus on maksullinen, mutta neuvonta on maksutonta. Kosmetiikkaneuvontaan voi olla yhteydessä kaikkiin kosmetiikka-allergiaan liittyvissä kysymyksissä.

Lisätietoja toimituksille:

Kosmetiikkaneuvoja Merike Laine, Helsingin Allergia- ja astmayhdistys, p. (09) 4770 5464 tai 040 834 8803

Sähköpostitse kosmetiikka@allergiahelsinki.com.

www.kosmetiikka-allergia.fi

www.allergiahelsinki.com

Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen

- parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua,

- harjoitamme neuvonta-, tiedotus- ja valistustoimintaa,

- vaalimme terveitä elämäntapoja ja suoritamme ennalta ehkäisevää terveyskasvatustyötä.