Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergia- ja astmaliitto: Syksy on paras aika aloittaa siitepölyallergian siedätyshoito

Allergia- ja Astmaliitto ry

Julkaistu: 31.08.2015 klo 13:39
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto kehottaa siitepölylle allergisia harkitsemaan siedätyshoitoa, jos oireet eivät pysy keväisin kurissa allergialääkityksellä. Siedätyshoito aloitetaan syksyllä siitepölykauden päätyttyä.

- Syksyllä aloitettu hoito helpottaa yleensä jo seuraavan kevään allergiaoireita. Parhaimmillaan siedätyshoito lieventää oireita tai poistaa ne kokonaan useiksi vuosiksi, koulutuspäällikkö, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta kertoo.

Allergia- ja astmaliiton mukaan koivun siitepölyallergiaa siedätetään pistoshoitona ja uudella kielenalusliuoksella. Heinäallergian hoitoon käytetään pistoshoitoa ja kielenalustabletteja. Siedätyshoitoon hakeudutaan oman lääkärin lähetteellä. Erikoissairaanhoidossa tehdään siedätyshoitoarvio ja sopivin siedätyshoitomuoto mietitään yhdessä lääkärin kanssa.

- Kielenalushoitomuodot ovat potilaan kannalta pistoshoitoa helpommat vaihtoehdot. Pistoshoito vaatii aluksi jopa viikottaisia käyntejä terveydenhuollossa, kun tabletti- ja liuoshoidot toteutetaan kotona. Lisäksi suun kautta otettava hoito on helpotus pistoksia pelkääville lapsille, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Väestöstämme 20 – 30 prosenttia potee allergista nuhaa, koivu ja heinä ovat merkittävimmät siitepölyallergian aiheuttajat.

Allergia- ja astmaliitto kouluttaa terveydenhuollon ammattilaisia

Allergia- ja astmaliitto järjestää terveydenhuollon ammattilaisille Taidolla siedättäminen -koulutuksen Allergiatalolla Helsingissä tiistaina 1.9.2015 klo 11.45 – 16. Koulutukseen kokoontuu kolmisenkymmentä alan ammattilaista perehtymään ja syventämään siedätyshoidon taitojaan.

Koulutuksessa keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Timo Helin (HYKS/Iho- ja allergiasairaala) puhuu aiheesta Siedätyshoito – pistokset vai kielenalushoito. Sairaanhoitaja Tanja Utriainen (HYKS/Iho- ja allergiasairaala) kertoo siedätyshoidosta käytännössä. Koulutukseen sisältyy myös siedätyshoidon käytännön harjoittelu.

Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Lisätietoja toimituksille:
Allergianeuvoja Anne Vuorenmaa, p. 040 558 3714
Allergia- ja astmaliiton koulutukset: www.allergia.fi/koulutus

Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon