Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergia- ja astmaliitto: Hyödynnä asiantuntijoiden ohjausvideot astman hoidossa

Allergia- ja Astmaliitto ry

Julkaistu: 28.11.2014 klo 10:54
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Astmaa sairastava tarvitsee oman PEF-mittarin ja hyvän ohjauksen. Allergia- ja astmaliitto kehottaa tarkistamaan puhallus- ja inhalointitekniikkaa ammattilaisten ohjauksessa. Apuna voidaan käyttää asiantuntijoiden ohjausvideoita kotona ja vastaanotolla.

PEF-mittarilla mitataan keuhkojen ulospuhalluksen voimakkuutta. Puhallusarvot heikkenevät, kun astma ei ole hallinnassa. Allergia- ja astmaliitto on tehnyt astmaatikkojen avuksi PEF-puhallusvideon. Video on osoitteessa allergia.fi/allergia-ja-astma/astma, jossa on myös Astma-opas ja tulostettava PEF-seurannan taulukko.

- Astma pysyy paremmin hallinnassa, kun tietää, millaisia lukemia mittari näyttää hyvässä tasapainossa ja mitä vastaavasti, kun hengitys vinkuu tai ahdistaa, toteaa allergianeuvoja, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta.

Allergia- ja astmaliiton mukaan astmaa sairastavalla on hyvä olla oma mittari, koska mittareiden välillä on eroja. Mittareita myydään allergia- ja astmayhdistyksissä ja apteekeissa.

- Astmalääkkeiden inhalointitekniikka on myös erittäin tärkeää, jotta lääke hoitaa astmaattista tulehdusta, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Astmalääkkeitä on useita erilaisia. Apteekkariliitto on tuottanut astmalääkkeen ottoon ohjevideot, jotka on saatavilla osoitteessa apteekki.fi/apteekin neuvot/annosteluvideot.

Allergia- ja astmaliitto kouluttaa Helsingissä
Allergia- ja astmaliitto järjestää koulutuksen Astmahoitajan työkalut Helsingissä. Terveydenhuollon ammattilaiset syventävät koulutuksessa astman hoitoon liittyviä taitojaan. Koulutuksessa perehdytään mm. PEF-mittareiden, lääkeinhalaattoreiden ja muiden astman hoitoon liittyvien apuvälineiden käyttöön.

Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen torstaina 4.12.2014 klo 11.30 – 16.00  Allergiatalolle, Paciuksenkatu 19, Helsinki.

Lisätietoja toimituksille
Koulutuspäällikkö, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa paikalla koulutuksessa.
P. 040 558 3714.

Tiedottaja Elina Demir
P. 040 544 9728
email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon