Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergia- ja astmaliitto: Allergia ei estä influenssarokotusta, astmaatikolle rokote on suositeltava

Allergia- ja Astmaliitto ry

Julkaistu: 08.10.2015 klo 10:32
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto tiedottaa, että kananmunalle allerginen voi ottaa influenssarokotteen, vaikka rokote kasvatetaan kananmunassa. Astmaatikot kuuluvat riskiryhmään, joille rokotusta suositellaan erityisesti.

Influenssakausi on alkamassa ja moni harkitsee influenssarokotteen ottamista. Allergia- ja astmaliiton mukaan myös allergiset voivat ottaa pistoksena annettavan rokotteen ilman voimakkaan allergiareaktion pelkoa. Rokotteessa on kananmunasta peräisin olevaa ovalbumiinia äärimmäisen vähän, joten se ei aiheuta allergiareaktioita kananmuna-allergisille.

- Tutkimusten perusteella vain hyvin harva saa lieviäkään allergiaoireita rokotteesta. Kananmunalle allerginen voi siis ottaa rokotteen huoletta, kannustaa allergianeuvoja Marjo Tähtinen Allergia- ja astmaliitosta.

Influenssa voi olla vaarallinen  astmaatikolle
Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että influenssa voi viedä astmaatikon sairaalahoitoon. Astmaatikolla on keuhkoputkissaan jatkuva tulehdustila, jota influenssa tai normaali flunssakin pahentaa. Siksi astmaatikot kuuluvat riskiryhmään, jolle influenssarokote annetaan terveydenhuollossa maksutta.

- Suosittelemme influenssarokotetta astmaa sairastaville sekä heidän läheisilleen. Astmaatikon on hyvä seurata kuntoaan flunssa- ja influenssakaudella tarkasti muutenkin. Jos olo alkaa tuntua flunssaiselta tai jos astma alkaa oireilla, lisää astman hoitavaa lääkettä heti lääkärin ohjeiden mukaan, ohjeistaa allergianeuvoja Marjo Tähtinen Allergia- ja astmaliitosta.

Lisätietoja toimituksille
Allergianeuvoja Marjo Tähtinen, p. 040 1522 024
Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon