Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Älä jumita samassa asennossa

Älä jumita samassa asennossa

Julkaistu: 18.08.2015 klo 11:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Kesälomilta on taas palattu töihin. Moni istuu työssään pitkiä aikoja paikallaan, jolloin verenkierto ja aineenvaihdunta hidastuvat. Niskalihakset jumittavat, selkää väsyttää ja keskittyminen on hankalaa. Vältä väsymys ja kivut Selkäliiton vinkeillä.

– Paljon paikallaan istuvilla on niska- ja hartiakipuja sekä selkävaivoja. Runsaan istumisen haittoja voi vähentää pitämällä taukoja, parantamalla työergonomiaa ja tekemällä töitä välillä seisten tai kävellen, kertoo liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto Selkäliitosta.

Vinkkejä vireään työpäivään

• Pidä taukoja vähintään puolen tunnin välein. Nouse ylös, kävele ja hae esimerkiksi lasi vettä tai tulosteet tulostimelta.
  • Elvytä verenkiertoa ja tee taukojumppa. Yhdistä jumppa- tai venyttelyliikkeisiin syvään hengittäminen.
  • Vaihda istuma-asentoa työpäivän aikana:
    • Oikaise selkärankasi vetämällä lapaluita taakse yhteen ja vedä välillä leukaa sisään ikään kuin kaksoisleuaksi, silloin myös niska ojentuu.
    • Istu tuolin etureunalla, jolloin selän keskiasennon ylläpitäminen on helpompaa.
    • Nojaa hetkeksi työtasoon. Näin saat useamman tukipisteen ja kuormitus selkään vähenee.
  • Tarkista työtuolisi ja -pöytäsi säädöt.
  • Tee töitä seisten. Nouse seisomaan, kun puhut puhelimessa tai luet asiakirjoja. Pitäkää porukalla kävelevä kokous. Voit myös tarvittaessa rakentaa itsellesi seisomatyöpisteen.
  • Vaihda tauoilla lomakuulumiset työkavereiden kanssa seisten. Anna kehon ja mielen palautua lempeästi arkeen.
  • Opettele tunnistamaan kehosi viestit ja jaksota työtäsi. Suunnittele työpäiväsi mahdollisimman vaihtelevaksi.

Katso lisää vinkkejä istumatyöhön ja oikeaan istuma-asentoon Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/hyva-tyotuoli-ja-oikea-istuma-asento.

Lisätietoja medialle:
liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.