Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Ajankohtaista Varsinais-Suomesta: Suomalaisratkaisu tunnistaa infektiotauteja alle tunnissa

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 22.06.2015 klo 07:30
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Turkulaisinnovaatio synnytti menestystarinan infektiotauteja tunnistavan järjestelmän ympärille. Tekesin rooli menestyksekkäässä kehityksessä on keskeinen.

Turkulaisen Abacus Diagnostica Oy:n kehittämä GenomEra CDX™ -järjestelmä tarjoaa nopean ja kustannustehokkaan tavan infektiotautien tunnistamiseen. DNA-pohjaisten laboratoriotestien käyttöönotto ei vaadi erikoiskoulutettua henkilöstöä ja tunnistus on huomattavasti nopeampaa kuin viljelypohjaisilla menetelmillä. Tulokset tulevat tunnissa ja testaus vie laborantin aikaa jopa alle kymmenen minuuttia. Järjestelmä tunnistaa luotettavasti esimerkiksi MRSA-bakteerin.

Abacus Diagnostican menestystarina on ollut nousujohteinen. Vuonna 2012 yritys voitti kansainvälisen European Venture Contest -kilpailun Life Science -kategoriassa sairaalabakteereja tunnistavalla järjestelmällään. Vuonna 2014 yritys sai arvokkaan referenssin voittamalla merkittävän tarjouskilpailun ja saamalla asiakkaakseen terveydenhuollon etulinjan toimijan, Tukholman Karoliinisen sairaalan.

Muuttuva markkinatilanne tuo haasteita

Tekesin rahoituksella yrityksen tuotekehitys on mennyt eteenpäin ja samalla hankkeen alkuperäissuunnitelmaan on tehty muutoksia.

”Alun perin yhteistyön tavoitteena oli tehdä neljän SA/MRSA-testin sekä antibioottiripulia aiheuttavan C.difficilen tunnistavan testin lisäksi viisi uutta testiä veriviljelynäytteille. Näistä kolmen kohdennusta on muutettu alkuperäisestä ja sovellusaluetta laajennettu”, kertoo toimitusjohtaja Tom Palenius.

Alan teknologia on kehittynyt valtavin harppauksin ja markkinoille halutaan entistä helppokäyttöisempiä ja monipuolisempia testejä.

”Tekes-hankkeet ovat tukeneet kehitystämme oikeaan suuntaan. Nyt käynnissä olevasta projektista meillä on kaksi testiä markkinoilla, B-ryhmän streptokokki ja pneumokokki. Yksi testi on kenttäarvioinnissa ja kaksi muuta saamme pakettiin hankkeen aikana. Näistä kahdesta testistä noroviruksen tunnistava testi on tuleva ässämme virusmarkkinoilla. Kun aikaisemmin teimme töitä vain bakteeripuolella, olemme nyt viimeinkin saaneet portit auki myös viruspuolelle. Alue on laaja ja markkinanäkymät erittäin hyvät”, Palenius paljastaa.

Atlantin ylitys tähtäimessä

Yrityksen tämän hetken suurin haaste on yhdistää yksinkertainen näytteen valmistelu ja varsinainen analyysi tehokkaasti yhteen.

”Uskottavuutemme kannalta on tärkeää luoda myös uutta. Nyt meidän pitäisi valmistella seuraavan alustan kehitystä niin, että viiden vuoden päästä meillä olisi uuden järjestelmän lanseeraus hyvällä mallilla”, Palenius katsoo.

Toistaiseksi Abacus Diagnostican markkinat ovat Euroopassa. Yhdysvaltojen valloituksen avuksi yritys hakee parhaillaan uutta kumppania.

”Tavoittelemme edelleen pääsyä Kanadan markkinoille. Venäjälle ja neljään Etelä-Amerikan maahan saamme luultavasti myyntiluvat vuoden 2015 aikana ”, Palenius uskoo.

Tom Palenius
tom.palenius (at) abacusdiagnostica.com

Teksti: SST Viestintä

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *