Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Fimmic vie lääketieteelliset mikroskooppikuvat pilveen ja tuo konenäön analyysin avuksi

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 17.12.2015 klo 10:41
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Mikroskooppeja on käytetty lääketieteessä satoja vuosia, mutta parhaillaan mikroskopiassa ollaan siirtymässä aivan uuteen vaiheeseen. Digitalisaation ansiosta mikroskooppinäytteet voidaan digitalisoida ja syntyneitä suurkuvia voidaan tarkastella ajasta ja paikasta riippumatta, ja analyysin avuksi voidaan ottaa esimerkiksi konenäkö.

Kahden lääkäriveljeksen keksinnön kaupallistanut Fimmic on mukana murroksessa. Yhtiö kehittää WebMicroscope-nimistä virtuaalimikroskooppia, pilvipohjaista ohjelmistoratkaisua suurten mikroskooppikuvien tallentamiseen, jakamiseen ja analysoimiseen. Gigatavujen kokoiset mikroskooppikuvat siirtyvät verkon yli minne vain halutaan ja niitä voi tarkastella tilanteeseen sopivalla päätelaitteella, älypuhelimista suuriin interaktiivisiin kosketusnäyttöihin.

"Olemme maailman ensimmäinen täysin pilvipohjaisesti mikroskopiadiagnostiikkaa lähestyvä yritys. Toinen erottava tekijä on se, että tuemme kaikkien merkittävien mikroskooppiskannerivalmistajien tiedostoformaatteja. Perinteisesti laitevalmistajat ovat pyrkineet suojaamaan asemaansa omilla kuvaformaateillaan, mutta meidän tuotteemme on nimenomaan tarkoitettu yhteiseksi alustaksi millä tahansa laitteella otetuille kuville", Fimmicin toimitusjohtaja Kaisa Helminen kertoo.

Markkinat vasta alkuvaiheessa, eksponentiaalista kasvua edessä

Digitaalinen mikroskopia tehostaa lääketieteellistä tutkimusta, lääkekehitystä, diagnostiikkaa ja etäkonsultointia. Markkinat ovat vasta lähdössä liikkeelle ja Fimmic on erinomaisesti asemoitunut ottamaan oman osansa.

"Markkinoille arvioidaan noin 15 prosentin vuosikasvua. Vuonna 2018 puhuttaisiin noin 4,5 miljardin dollarin markkinoista", Helminen sanoo.

Ainakin alkuvaiheessa lääketieteen opetus on ollut yksi nopeimmista uuden teknologian hyödyntäjistä. Mikroskooppiluokkia on korvattu tablettitietokoneilla ja virtuaalisilla näytekokoelmilla.

"Opetuksen lisäksi myös lääketieteellinen tutkimus ja lääkekehitys ovat kiihtyvällä vauhdilla hyödyntäneet digitaalista mikroskopiaa ja sen tuomia mahdollisuuksia. Myös kliininen sairaalamaailma on vähitellen pääsemässä muutoksen vauhtiin."

"Olemme kehittämässä täysin uudenlaista syväoppivaan konenäköön perustuvaa ratkaisua, jonka avulla lääkärit ja tutkijat voivat helpottaa ja nopeuttaa päätöksentekoaan erityisesti syöpä- ja infektiotauteihin liittyen. Kone on väsymätön. Se pystyy tunnistamaan näytteistä esim. syöpäsoluja ja antamaan numeerisia tuloksia tarkasti ja toistettavasti. "

Tekes auttoi kaupallistamisessa

Vuonna 2013 perustetun Fimmicin juuret ovat syvällä tutkimusmaailmassa.

Yritys on tehnyt alusta alkaen yhteistyötä Tekesin kanssa jo päättyneessä BioIT- ja käynnissä olevassa Terveyttä biteistä -ohjelmissa.

"Olemme suurelta osin menneet Tekesin viitoittamaa polkua lähtien liikkeelle liiketoimintasuunnitelman työstämisestä ja kansainvälisen kasvun suunnittelusta, ja edenneet tuotekehityshankkeeseen. Tekesin tuki ja verkostot ovat olleet meille arvokkaita", Helminen sanoo.

Toimitusjohtaja Kaisa Helminen
Fimmic
kaisa.helminen (at) fimmic.com

Terveyttä biteistä -ohjelma