Tiedotteet

Näytä tiedotekategoriat

Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Ajankohtaista Pohjois-Savosta: Pelien parantavasta voimasta tehdään liiketoimintaa Savossa

Tekes tiedottaa

Ajankohtaista Pohjois-Savosta: Pelien parantavasta voimasta tehdään liiketoimintaa Savossa

Tiedote.
Julkaistu: 03.03.2016 klo 07:56
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Yksi menestyspelin merkeistä on kyky motivoida pelaajaa. Tekesin rahoittamassa projektissa selvitettiin, miten sama motivoiva voima saataisiin valjastettua osaksi terveyttä ja hyvinvointia edistäviä palveluja. Lopputuloksena syntyi pelidemoja sekä tutkimustietoa pelinkehittäjille ja terveyspalvelujen tarjoajille.

Terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen sekä kuntoutukseen haetaan uusia välineitä peleistä. Suomalaisessa Health ProPeli -liiketoiminnan kehittämisprojektissa tutkittiin digitaalisten pelien ja pelillisten sovellusten ominaisuuksia, joita voitaisiin hyödyntää terveyspalveluissa.

"Vahvasti digitalisoituva terveyspuoli on tunnistanut pelien hyödyt etenkin potilaan ohjaamisessa ja opettamisessa. Innostus tarttui myös pelialan yrityksiin, jotka näkivät terveysalan uutena markkinointialueena", pohtii Games for Health -liiketoiminnan kehittämiseen keskittyneen Health ProPeli -projektin päällikkö, yliopettaja Miika Kajanus Savonia-ammattikorkeakoulusta. Hän vastasi tutkimusprojektista yhdessä Itä-Suomen yliopiston tutkijan Ari Haarasen kanssa.

"Kansansairauksien hoidossa, kuten diabeteksessa, on kyse siitä, miten ihminen motivoituu tekemään elämäntapamuutoksen tai osallistuu kuntoutukseen. Koska digitaaliset pelit koukuttavat, pohdimme voidaanko henkilö koukuttaa oman hyvinvoinnin edistämiseen", Kajanus lisää.

Demoja ja sovelluksia syntyi jamitellen

Tekesin Skene-peliohjelman rahoittama projekti hyödynsi Kuopion seudun terveysalueen osaamiskeskittymää, johon oli jo valmiiksi syntynyt pöhinää yliopiston, sairaalan, ammattikorkeakoulun sekä muutaman terveysteknologia-alan yrityksen välille. Games for Health -liiketoimintaa tarkasteltiin kolmesta näkökulmasta; terveys, tuotekehitys ja liiketoiminta, jotka yhdistyivät tutkimusympäristöissä eli pelikentillä. Pelikentät olivat jo fyysisiä tai digitaalisia ympäristöjä. Pelinkehitystä tehtiin muun muassa suuren suosion saavuttaneissa Kuopio Innovationin organisoimissa Game Jam -tapahtumissa.

"Game Jameissa luotiin vuorokauden aikana demoja ja sovelluksia eri pelikentille. Oli mahtavaa huomata, miten paljon yhteistyöllä voikaan saada aikaan! Koko hankkeen aikana kehitettiin ja kokeiltiin yhteensä 17 yksittäistä pelikonseptia, joista pari on jo tuotteina käytössä. Lisäksi syntyi kaksi yritystä", Kajanus kertoo.

Hankkeen edetessä keskityttiin etenkin Walk of Healt -demoon, jota testattiin Huoltoliitto ry:n työttömille suunnatussa Elmo-projektissa. Demossa heräteltiin pelaajaa huomioimaan omia elintapoja.

"Pelin avulla testasimme millainen sisäinen motivaatio pelaajilla oli pelaamiseen. Suurin osa innostui pelaamisesta, ja viidesosa uskoi pelin voivan vaikuttaa elintapoihin. Yllättäen huomasimme naisten olevan motivoituneempia pelaajia kuin miehet", Haaranen kertaa.

Apua Games for Health -liiketoiminnan kehittämiseen

Terveyttä edistävien palvelujen buumi on käynnistynyt maailmalla. Yksi uusimmista tulokkaista on maailman suurin kauppaketju Walmart, joka on ilmoittanut ryhtyvänsä Yhdysvaltojen suurimmaksi hyvinvoinnin palveluntarjoajaksi.

Kajanus ja Haaranen toivovat Health ProPeli -projektin aikana kerätyn tiedon edesauttavan suomalaisten menestystarinoiden syntymistä.

"Huomasimme, etteivät pelit itsessään muuta ihmisen terveyskäyttäytymistä, vaan muutos vaatii aina sisäistä motivaatiota. Pelit parhaimmassa tapauksessa ohjaavat kohti muutosta", Haaranen sanoo.

"Myös liiketoimintamalli on hyvin tärkeä asia. Ei kannata lähteä liikkeelle raa'an idean kanssa, vaan aloittaa kysymällä "kuka tästä maksaa". Havaitsimme myös, että yhteinen tekeminen ja eri toimijoiden välinen yhteistyö tuottavat tuloksia", Kajanus jatkaa.

Health ProPeli -liiketoiminnan kehittämisprojekti oli käynnissä 1.6.2013–31.12.2014.

Lisätietoja

Miika Kajanus
miika.kajanus (at) savonia.fi
p. 044 785 6812

Ari Haaranen
ari.haaranen (at) uef.fi
p. 050 375 9045

Teksti: SST Viestintä
Kuva: Game Jam -tapahtumassa testattiin muun muassa Oculus Rift -virtuaalitodellisuuslaseja.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Viestintäpäällikkö Kaj Nordgren, Tekes
puh. 050 5577 714, kaj.nordgren@tekes.fi

Lisää asiakkaiden tuloksia

Liitetiedostot

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki

Julkaisijan muita tiedotteita

Hae kategoriasta

Kategorian julkaisijoita

Kategorian uusimmat

ePressin asiakkaita
Trafi Radisson Blu Tellabs