Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Adhd-viikko kiinnittää huomiota perheeseen sekä tarjoaa näyttämötaiteen keinoin maistiaisen adhd-oireisen henkilön elämästä

ADHD-Liitto ry

Julkaistu: 10.10.2016 klo 10:00
Julkaisija: ADHD-Liitto ry

Lokakuu on Euroopassa erilaisten adhd-teemaviikkojen aikaa. ADHD-liitto ry järjestää jälleen viikolla 41 (10.-16.10.2016) Adhd-viikon, joka keskittyy tällä kertaa perheeseen, koulumaailmaan ja työelämään sekä tarjoaa uutena myös maistiaisia adhd-oireisen henkilön elämästä näyttämötaiteen keinoin.

Adhd-viikon ohjelma sisältää nettiluennon ja chatin, joissa ADHD-liiton asiantuntijoiden aiheina on Adhd:n värittämä perhe-elämä sekä Adhd:n värittämä isovanhemmuus. Luennon ja chatin ylläpitäjänä on Väestöliitto. ADHD-liitto järjestää myös ammattilaisille suunnatun seminaarin otsikolla Adhd, työelämä ja opiskelu. Isovanhemmuus teemaa syvennetään lisää Lappeenrannassa.

Uutta Adhd-viikolla

Adhd-viikko saa uuden mausteen näyttämötaiteen puolelta. Mamia Companyn ja ADHD-liiton yhteistyön hedelmänä syntynyt vertaistuellinen teatteriryhmä on valmistanut 427 Askelta näyttämöteoksen, joka saa ensi-iltansa Adhd-viikolla 12.10.2016 klo 19 (Kuntoutussäätiön tiloissa, Pakarituvantie 4, Helsinki). Traagisen koominen teos avaa adhd:tä useasta eri näkökulmasta käsin. Katsoja pääsee mukaan diagnosoidun maailmaan, jossa kohtaukset lähestyvät adhd:tä vastakkainasettelun kautta; hyväksyminen/ennakkoluulo, ominaisuus/sairaus sekä subjekti/objekti. Luvassa on yllättäviä käänteitä, joissa huumori on vahvasti läsnä. Teoksen ohjaa Kasperi Nordman ja koreografiasta vastaa Nina Mamia.

Adhd ja ADHD-liitto ry

Adhd on tarkkaavuus- ja yliaktiivisuushäiriö. Adhd tulee englanninkielisistä sanoista Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Kyseessä on neuropsykiatrinen häiriö, jonka ydinoireet ovat tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Nämä ydinoireet voivat näkyä ja painottua eri tavoin. Lapsuudessa esiintyvän adhd:n yleisyydeksi on arvioitu noin 5 % väestöstä. Noin kahdella kolmesta adhd-oireisesta lapsesta häiriön oireet jatkuvat aikuisiässä. Aikuisväestöstä 3-4 % täyttää edelleen diagnostiset kriteerit.

ADHD-liitto ry on valtakunnallinen järjestö ja jäsenyhdistystensä kattojärjestö, joka edistää adhd-oireisten henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvointia. Liitto toimii asiantuntijana, voimien kokoajana ja yhteistyön rakentajana vuorovaikutuksessa adhd-oireisten henkilöiden, heidän lähiyhteisöjensä, yhteistyötahojen ja yhteiskunnan kanssa. Raha-automaattiyhdistys (RAY) tukee liiton toimintaa.

Adhd-viikon ohjelma

12.10.
- Nettiluento klo 11-11.30 aiheena Adhd:n värittämä perhe-elämä, luennoitsijana Kaisa Humaljoki, ADHD-liitto. nettipalvelut.vaestoliitto.fi/nettiluennot/

- Chatti klo 13-14 aiheena Adhd:n värittämä isovanhemmuus, chatin emäntinä Henna Niskala ja Katariina Berggren, ADHD-liitto. nettipalvelut.vaestoliitto.fi/live-chat/

- 427 Askelta näytelmäteoksen ensi-ilta, Kuntoutussäätiön liikuntasali klo 19 (Pakarituvantie 4, Helsinki). Liput osoitteesta https://holvi.com/shop/TDT321

13.10.
- Seminaari – Adhd, työelämä ja opiskelu (Kuntoutussäätiön luentosali, Pakarituvantie 4, 2. krs, Helsinki)

- 427 Askelta näytelmäteoksen näytös klo 15.15 Kuntoutussäätiön liikuntasali (Pakarituvantie 4, Helsinki). Liput osoitteesta https://holvi.com/shop/TDT321

14.10.
- Parisuhteen palikat -teematuokio pe 14.10.2016, Kouvola

15.10.
- Isovanhemmuus adhd:n värittämänä 15.10.2016, Lappeenranta.

- 427 Askelta näytelmäteoksen näytös klo 15 Kuntoutussäätiön liikuntasali (Pakarituvantie 4, Helsinki). Liput osoitteesta https://holvi.com/shop/TDT321

Lisätietoja Adhd-viikosta: Jari Hämäläinen, tiedottaja, ADHD-liitto ry, puh. 045 636 1842, jari.hamalainen@adhd-liitto.fi