Etusivu » Tiedotteet » Terveys » 75-vuotias Hengitysliitto palkitsi yhteistyökumppaneitaan Mikkelissä

Hengitysliitto

75-vuotias Hengitysliitto palkitsi yhteistyökumppaneitaan Mikkelissä

Julkaistu: 05.08.2016 klo 18:00
Julkaisija: Hengitysliitto

Hengitysliitto juhlisti 75-vuotista toimintaansa järjestämällä konsertin yhdessä Seminaarinmäen mieslaulajien kanssa perjantaina 5.8. Mikkelin Hallitustorilla. Tapahtumassa Hengitysliitto luovutti Hyvä Henki -palkintoja pitkäaikaisille yhteistyökumppaneilleen kiitokseksi aktiivisesta tuesta ja toiminnasta hengitysterveyden edistämiseksi.

Palkinnoilla Hengitysliitto haluaa kiittää kumppaneitaan hyvästä, hedelmällisestä ja pyyteettömästä yhteistyöstä.

Hengitysliitto luovutti Hyvä henki -palkinnot Mikkelissä seuraaville henkilöille:

Heli Louejoki, GlaxoSmithKline Oy

GSK:n Kaakkois-, Itä- ja Pohjois-Suomen palvelupäällikkö Heli Louejoki on tehnyt pitkään yhteistyötä Hengitysliiton kanssa ja edistänyt merkittävästi hengitysterveyttä kehittämällä astma- ja keuhkoahtaumataudin hoitopolkuja terveyskeskuksiin ja työterveyshuollolle. Heli on rakentanut yhdessä itäsuomalaisten terveyskeskuksien kanssa sekä astman että keuhkoahtaumataudin hoitopolkuja. Lisäksi on ohjannut lukuisissa liiton ja paikallisyhdistysten tilaisuuksissa ko. sairauksien omahoitoa että kuullut sairastuneiden mielipiteitä ja kokemuksia hoitopolkujen rakentamisessa.

Jorma Lunden, Suomen Jonas Oy

Suomen Jonas Oy on tehnyt Hengitysliiton kanssa pitkäaikaista ja merkittävää yhteistyötä hengitysilmalämmittimen sekä katupölysuojan kehittämiseksi ja tällä tavoin edesauttanut hengityssairaiden tärkeitä ulkoliikuntamahdollisuuksia. Hän on lisäksi järjestänyt ohjanusta hengityssairaita lämmittimen käyttöön  liiton ja yhdistysten tilaisuuksissa.

Markus Maulavirta

Huippukokki Markus Maulavirta on tehnyt Hengitysliiton kanssa yhteistyötä kehittämällä lähiruokakonseptin Hengitysliiton omistamaan Hotelli-ravintola Anttolanhoviin. Terveellinen ravinto on keskeinen osa hengityssairaiden hyvinvointia ja auttaa  jaksamaan päivittäisessä liikuntaharjoittelussa.

Risto Kasurinen, Gymstick Oy

Gymstickin kehitysjohtaja Risto Kasurinen palkitaan hengitysterveyden ja hengityssairaiden eteen tehdystä liikuntatyöstä. Hän on ollut mukana lanseeraamassa sauvakävelyä ja toiminut aktiivisesti kouluttajana Hengitysliiton kanssa järjestämällä mm. sauvakävely- ja keppijumppakoulutuksia. Yhteistyö jatkuu edelleen.

75-juhliaan Hengitysliitto viettää Hyvässä hengessä -kiertueella Kajaanissa 3.8., Kuopiossa 4.8., Mikkelissä 5.8. ja Turussa 6.8. Kiertueella esiintyvät Seminaarinmäen mieslaulajat. Lisätietoja Hengitysliiton kotisivulta www.hengitysliitto.fi.

Markku Hyttinen, toiminnanjohtaja, p. 040 516 3641

Mervi Puolanne, järjestöjohtaja, p. 040 588 2782

Hengitysliitto 75 vuotta

Vuonna 1941 Kiljavannummella perustettiin Hengitysliiton edeltäjä Tuberkuloosipotilaitten Liitto yhdistämään tuberkuloosiin sairastuneita. 1960-luvulta lähtien liitto on ajanut kaikkien hengityssairaiden asiaa. Liiton nimi oli pitkään Keuhkovammaliitto ja 2000-luvulla se muuttui Hengitysliitoksi.

Hengitysliitossa on nykyisin 92 jäsenyhdistystä ja sen jäsenmäärä on noin 30 000. Lähes puolet jäsenistä sairastaa astmaa, muita suuria tautiryhmiä ovat uniapnea ja keuhkoahtaumatauti. Lisäksi jäsenistössä on mm. harvinaisia hengityssairauksia sairastavia ja sisäilmasta ja homeesta sairastuneita. Tuberkuloosia sairastaneita on yhä kuusi prosenttia.

Perinteisen järjestötoiminnan lisäksi Hengitysliitto on vuosikymmenten aikana ollut merkittävä koulutus-, kuntoutus- ja työllistämispalveluiden tuottaja Suomessa. Tänä päivänä Hengitysliittoon kuuluvat valtakunnallinen erityisammattioppilaitos Ammattiopisto Luovi, rakennusterveyden erityisasiantuntijapalveluja tarjoava Suomen Sisäilmakeskus Oy, työllistämiskeskukset Kovak Oy/Lovak ja Sytyke-Centre sekä hotelli-ravintolat Lasaretti Oulussa ja Anttolanhovi Mikkelissä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki