Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Vuoden myydyimmät puhelimet: Android-leiri suurin voittaja

Elisa Oyj

Vuoden myydyimmät puhelimet: Android-leiri suurin voittaja

Julkaistu: 04.01.2016 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Tutut valmistajat hallitsivat Elisan myydyimpien puhelimien listaa vuonna 2015. Kuluttajapuolella uudet merkit, esimerkiksi Huawei, haastavat isompia nimiä entistä tiukemmin. Yritysasiakkailla älypuhelimen tietoturvalla on tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä.

Elisan kuluttaja-asiakkaiden myydyin puhelin oli joulukuussa Samsung J5. Samalla se syrjäytti pitkään kärkipaikkaa pitäneen Apple iPhonen.

Samsung J5 oli suosittu joululahjaostos. Suuri yleisö koki puhelimen ominaisuudet sopiviksi, samoin hintaluokan. Apple iPhonen kohdalla myynti jakautuu aiempaa laajemmalle mallistolle, jolloin yksittäisestä mallista ei muodostu yhtä helposti hittituotetta, kertoo Elisan henkilöasiakasyksikön puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

Yritysasiakkaiden puolella on seurattu joulukuun alussa julkistettujen uusien Lumia-puhelimien kysyntää.

Ainakin toistaiseksi ne ovat vastanneet yrityskäyttäjien odotuksiin, sanoo liittymien liiketoimintajohtaja Petteri Svensson Elisan yritysasiakasyksiköstä.

Koko vuoden suurimmaksi voittajaksi Svensson ja Virkki nimeävät Android-ekosysteemin.

Yritysasiakkaiden puolella Android ja loppuvuodesta Applen iOS ovat vieneet markkinaosuuksia Windows Phone -käyttöjärjestelmältä, Svensson arvioi.

Samalla Androidista on tullut aiempaa hyväksytympi käyttöjärjestelmä yrityskäyttöön.

Kuluttajapuolella Android-leiristä erityisesti Huawei on noussut haastajaksi etupäässä Honor-mallistollaan

Huippuominaisuuksia entistä edullisemmin

Virkin mukaan mikään yksittäinen valmistaja ei viime vuonna tuonut markkinoille mitään erityisen mullistavaa tai muista erottuvaa uutuutta tai toiminnallisuutta.

350-700 euron hintaluokassa puhelimissa on melko samat tai vertailukelpoiset ominaisuudet. Kuluttaja saa huipputoiminnoilla varustetun laitteen aiempaa edullisemmin, Virkki kertoo.

Ekosysteemin rooli puhelimen valintakriteerinä kasvaa, jo pelkästään "tottumuksen" ja tutun käyttöympäristön takia. Ekosysteemiä vaihdetaan yleensä vain jonkun suuren tyytymättömyyden takia. Tai jos toisessa leirissä on tarjolla joku uusi, ylivoimaisen kiinnostava ominaisuus.

Yrityspuolella uuden valmistajan suosio rakentuu hitaammin.

Jalansijan saamiseksi kestää noin kaksi vuotta, jotta yritykset ottavat sen valikoimiinsa. Tärkeintä on puhelimen laadukas tietoturva sekä laitteen sujuva integroiminen yrityksen taustajärjestelmiin, Svensson sanoo.

Henkilöasiakkaiden myydyimmät puhelimet joulukuussa 2015:

Huawei Honor 7

Huawei Y5

Huawei P8 Lite

Samsung Galaxy S5 Neo

Samsung Galaxy J1 3G

Sony Xperia M4 Aqua

Nokia 215 2G

Samsung Galaxy Xcover 3

Samsung Galaxy S6 Edge

Saunalahti.fi –verkkokaupan viisi myydyintä puhelinta joulukuussa 2015:

Honor 7