Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Ultra hd -televisiot, langattomat bluetooth-kaiuttimet ja älykellot nostivat suosiotaan huomattavasti vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Elektroniikan tukkukauppiaat ry

Julkaistu: 09.08.2016 klo 13:11
Julkaisija: Elektroniikan tukkukauppiaat ry

- Isojen kodinkoneiden myynti nousi hieman lähes kaikissa tuoteryhmissä. Yhteensä kasvua kertyi 3,1 prosenttia. Eniten myyntiään nostivat pyykinkuivaimet (12,1 %).

- Ultra hd -televisioita ostettiin 174,3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Myynnin arvo kasvoi 119,7 prosenttia.

- Älypuhelimien myynti laski 4,4 ja tablettilaitteiden 29,9 prosenttia. Tietokoneiden myynti (10,3) ja keskihinta (16,7) sen sijaan nousivat.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-6/2016.

Kodintekniikan myynti kotitalouksiin laski 3,0 prosenttia verrattuna vuoden 2015 vastaavaan ajanjaksoon. Viihde-elektroniikassa laskua kertyi 1,3 ja mobiililaitteissa 4,1 prosenttia.

Tv-kauppa taantui 3,8 prosenttia huolimatta ultra hd -televisioiden menestyksestä. Uhd-mallien myynti kasvoi 119,7 prosenttia, ja niitä ostettiin lähes 33 000 kappaletta.

Äänentoistolaitteissa kasvuun ylsivät muun muassa hifi- ja mobiilikuulokkeet (19,0 %) sekä bluetooth-kaiuttimet (54,8 %). Äänentoistolaitteiden myynti nousi yhteensä 9,1 prosenttia.

Kameroiden myynti laski kaikissa tuoteryhmissä. Yhteensä laskua kertyi 17,5 prosenttia.

Älypuhelimien myynti laski (4,4 %). Eniten suosiotaan pudottivat halvat älypuhelimet. Kalliimmat mallit käyvät sen sijaan edelleen kaupaksi.

Tietokoneiden myynti kuluttajille kasvoi 10,3 prosenttia, kun taas tablettien laski 29,9 prosenttia. Älykelloissa nähtiin 31,0 prosentin kasvu.

Pienkoneiden myyntiä (1,0 %) nostivat eniten pölynimurit (10,4 %) ja parranajokoneet (6,3 %). Suurin lasku nähtiin silitysraudoissa (8,6 %) ja ruuanvalmistustuotteissa (8,0).

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.

Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.

Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi

Kuvantaminen Lauri Nieminen, maajohtaja, Nikon Nordic AB, 040 138 0600, lauri.nieminen(a)nikon.fi

Kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi

Pienkoneet Heidi Stirkkinen, maajohtaja, OBH Nordica Finland Oy, 040 703 7426, heidi.stirkkinen(a)obhnordica.fi