Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Tutkimus: Jopa 6000 PK-yritystä on joutunut tietomurron uhriksi

Elisa Oyj

Tutkimus: Jopa 6000 PK-yritystä on joutunut tietomurron uhriksi

Julkaistu: 18.03.2016 klo 13:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Harva PK-yrittäjä listaa tietoturvauhat ja tietojärjestelmien toimimattomuuden tärkeimpien liiketoimintaa uhkaavien tekijöiden joukkoon. Silti jopa 6000 suomalaista PK-yritystä tietää joutuneensa tietomurron kohteeksi.

Elisan ja Suomen Yrittäjien tilaamassa tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten PK-yritysten digitaalisuutta ja tietoturvaa. Tulosten mukaan PK-yrittäjien suurimmat huolenaiheet liittyvät tällä hetkellä heikkoon taloustilanteeseen, kilpailun kovenemiseen sekä henkilöstöriskeihin.

Tutkimuksen mukaan kasvuhakuiset PK-yritykset digitalisoivat toimintaansa voimakkaasti, mutta tietoturvauhat eivät silti tuota suurta huolta. Vastaajista vain kuusi prosenttia koki tietoturvan ja viisi prosenttia tietojärjestelmäongelmat liiketoiminnalle merkittäviksi riskeiksi.

Suurin osa yrittäjistä (84%) arvioi, ettei heidän yrityksensä ole joutunut tietomurron kohteeksi. Epävarmoja oli 13 prosenttia. Kuitenkin kolme prosenttia yrittäjistä tiesi joutuneensa tietomurron uhriksi.

Tilastokeskuksen mukaan vähintään kaksi henkeä työllistäviä PK-yrityksiä Suomessa oli vuonna 2014 noin 200 000 kappaletta. Tulosten perusteella voidaan siis arvioida, että jopa 6000 PK-yritystä (2-50 henkeä) on joutunut tietomurron kohteeksi.

Tietoturva nähdään teknisenä asiana

Tulosten perusteella PK-yrityksissä käytetään laajalti yleisimpiä tietoturvaa parantavia tekniikoita, mutta toimintatavoissa on vielä runsaasti kehittämistä.

– Vastausten mukaan tietoturva nähdään selvästi tekniseksi asiaksi, sillä virustorjunta ja palomuurit ovat käytössä liki 90 prosentissa yrityksistä. Henkilöstön koulutus, tietoturvakäytännöt ja erityisesti yhteistyökumppaneiden tietoturvasta varmistuminen ovat selvästi heikommin hoidettuja, toteaa tutkimuksen tehneen Prior Konsultointi Oy:n toimitusjohtaja Tatu Kauppinen.

– Ilahduttavan suuri osa PK-yrityksistämme on jo tarttunut digitalisaation mahdollisuuksiin. Kehityksessä on kuitenkin huomattava, että olemme yhä enemmän riippuvaisia tietotekniikasta, tietoliikenneyhteyksistä ja tietoturvasta.  Tietomurron sattuessa menetetään tärkeän datan lisäksi usein myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden luottamus. Tähän yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa, korostaa johtaja Pasi Korhonen Elisalta.

Täydellisen tutkimusraportin voi ladata osoitteesta:

Näin tutkimus tehtiin:

• Kyselytutkimukseen vastasi 559 yrittäjää, joista 464 kuului Suomen Yrittäjien –jäsenrekisteriin. Valtaosa tutkituista yrityksistä työllistää 2-50 henkeä
  • Tutkimuksen aineisto kerättiin syyskuussa 2015
  • Elisa Oyj:n ja Suomen Yrittäjien tilaaman tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi Oy

Elisa Oyj, Pasi Korhonen, liiketoimintajohtaja, tietoverkot, p. 010 263 6258, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Prior Konsultointi Oy, Tatu Kauppinen, toimitusjohtaja, 040 838 2823, etunimi.sukunimi@prior.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2015 oli 1,57 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi