Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Turku ja Elisa tutkivat yhdessä: Turun kaupunki säästää kymmeniä miljoonia toimintamalleja uudistamalla ja sähköisiä toimintoja tehostamalla

Elisa Oyj

Julkaistu: 17.01.2014 klo 10:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa ja Turun kaupunki ovat kartoittaneet merkittävän tehostamispotentiaalin kaupungin palvelutarjonnassa. Säästöjä ei haeta leikkauksilla tai saneerauksilla, vaan palveluntuotantomallien ja toimintatapojen uudistuksilla. Palvelutuotannon uudelleenorganisoinnilla on mahdollista saavuttaa jopa yli 35 miljoonan euron vuosittaiset säästöt. Keskeisimmiksi uudistuskohteiksi Turussa nousivat etäasiointi, asiakaspalvelu sekä tilatehokkuus.

Elisa tutki yhdessä Turun kaupungin johdon ja asiantuntijoiden kanssa uusien palvelutuotantomallien käyttöönoton vaikutuksia palvelutuotannon tuottavuuteen ja palvelutasoihin. Raportti valmistui loppuvuodesta 2013.

Selvitystyön tuloksena löydettiin kaksitoista pääosin etäasiointiin, sähköisiin palveluihin, mobiilipäätelaitteisiin ja järjestelmiin sekä asiointirutiineihin liittyvää kehityskohdetta. Merkittävimmillä osa-alueilla tehostamispotentiaali on yli 5 miljoonan euron suuruusluokkaa. Yhteenlaskettu vaikutus nousee vuositasolla yli 35 miljoonaan euroon.

- Jo nyt monet kokoukset Turun kaupungissa pidetään virtuaalisina ja etäyhteyksien avulla, mutta  Elisan kartoitus on ensimmäinen koko kaupungin kattava kuvaus siitä,  kuinka paljon enemmän voisimme hyödyntää sähköisiä ja itseohjautuvia palveluja - ja säästää näin kaupungin kuluja, sanoo Turun kaupungin hallintoryhmän johtaja Tuomas Heikkinen

Toimintaa kehitettävä kokonaisuutena

Kokousten siirtäminen entistä enemmän virtuaalisiksi säästäisi kuluja vuositasolla noin viisi miljoonaa euroa. Etäasiointi saisi aikaan säästöjä yhtä paljon. Etäasiointi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että terveyskeskuslääkärin vastaanotolla otetaan tietokoneella etäyhteys tarvittavaan erikoislääkäriin sen sijaan, että potilas siirretään jonoon odottamaan uutta vastaanottoaikaa. Myös lääkäreiden aikaa säästyy.

- Tavoitteena on työn tuottavuuden parantaminen kaupungin kaikissa toiminnoissa. Elisan kartoitus kertoi nyt konkreettiset uudistustarpeet ja priorisoi kehityskohteet. Ensimmäiseksi alamme varmasti miettiä tilatehokkuutta Turun kaupungissa, johtaja Tuomas Heikkinen sanoo.

Elisan mukaan tutkimuksessa olennaisinta oli tarkastella kaupungin toimintaa ja palveluprosesseja kokonaisuutena. Toiminnan tehostaminen edellyttää paitsi uudenlaisia ratkaisuja ja työkaluja, myös uudenlaista ajattelutapaa ja toiminnan kehittämistä kokonaisuutena yli toimialarajojen.

- Hyötyjä ei saavuteta yksittäisten funktioiden tai ratkaisujen osaoptimoinnilla, vaan kaupungin palveluprosessien kokonaisvaltaisella tarkastelulla. Näin vältetään samalla päällekkäinen työ ja ratkaisut eri yksiköissä. Turussa suurin potentiaali on etäasioinnin ja sähköisten ratkaisujen kehittämisessä, toimitilatehokkuuden parantamisessa sekä työntekoa ja asiointia helpottavien portaalien ja päätelaitteiden hyödyntämisessä, johtaja Harri Kivimäki Elisalta toteaa.

Turun kaupungin selvitystyössä kiinnitettiin erityistä huomiota uuden teknologian mahdollistamiin aika- ja paikkariippumattomiin palveluihin ja niiden tuomaan tehostamispotentiaaliin. Tapaustutkimuksen haastattelut ja aineiston kokoamisen toteutti Elisa.  Tutkimusaineisto kerättiin Turun kaupungin johdon ja asiantuntijoiden haastatteluilla sekä tietopyynnöillä. Tulosten käsittelyssä hyödynnettiin PwC:n asiantuntijoiden Elisalle kehittämään tutkimus- ja laskentamallia. Kehittämiskohteiden hyödyn suuruusluokka arvioitiin kolmen muuttujan, asiakashyödyn, palvelun laadun paranemisesta seuraavan hyödyn sekä palveluntuottajalle syntyvän kustannushyödyn, avulla. Turun kartoitustyö on jatkoa kuntalaisten asiointia kartoittaneelle tutkimukselle, jonka toteutuksesta vastasivat Pohjoisranta Burson-Marsteller sekä Taloustutkimus.

Lisätiedot:
Turun kaupunki, Tuomas Heikkinen, hallintoryhmän johtaja, 0505590173, etunimi.sukunimi@turku.fi
Elisa, Harri Kivimäki, johtaja, 0500661841, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 3 870. www.elisa.fi