Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Terveydenhuolto digitalisoituu nyt vauhdilla

Elisa Oyj

Terveydenhuolto digitalisoituu nyt vauhdilla

Julkaistu: 18.10.2016 klo 09:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Digitalisaation myötä terveydenhuoltoon tulee nyt vauhdilla uusia ratkaisuja. Elisa Etämittaus -palvelun avulla mittaustulokset siirtyvät potilaalta reaaliajassa ja automaattisesti suoraan hoitavan lääkärin koneelle, jolloin potilaan mittaustuloksiin voidaan reagoida nopeasti.

Tuoreimpana keskussairaalana Elisa Etämittauksen on juuri ottanut pilottikäyttöön Turun yliopistollinen keskussairaala (TYKS). TYKS:n Työlääketieteen poliklinikalla palvelua hyödynnetään työperäisen astman diagnosoinnissa.

– Pilotti tehdään yhteistyössä TYKS:n keuhkoklinikan kanssa. Uudet, digitaaliset palvelut ovat meille tärkeitä, sillä niiden avulla voimme tarjota potilaalle hyvän ja laadukkaan palvelun sekä turvallisuuden tutkimuksissa. Digitalisaation tuomat muutokset vaativat meiltä kaikilta uusien tietojen ja taitojen oppimista, sillä tavoitteenamme on tutkia ja luoda uutta niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, kertoo vastuualuejohtaja, apulaisylilääkäri Marja-Liisa Huuskonen.

Turussa palvelusta on jo ehtinyt tulla hyvää palautetta niin potilailta kuin työterveyshuollon ammattilaisilta.

– Elisa Etämittaus -palveluun kuuluvaa digitaalista mittaria on helppo kuljettaa mukana; palvelu muistuttaa milloin on mittauksen aika ja vertailee keskinäisten puhallusten laatua. Tällä varmistetaan, että hoitajalla ja lääkärillä on käytössään luotettavaa tietoa potilaan terveydentilasta ja potilas välttyy turhilta vastaanottokäynneiltä, Elisan terveydenhuollon palvelujen johtaja Tuomas Mäkynen sanoo.

Myös Työterveyslaitos hyödyntää Elisa Etämittaus -palvelua työperäisen astman diagnosoinnissa. Suomessa noin 10 000 työikäistä sairastuu vuosittain astmaan. Lisätietoja työperäisen astman diagnosoinnista PEF-työpaikkaseurannalla

Hämeenlinna edelläkävijänä

Elisa Etämittaus on koekäytössä myös Tampereen kaupungin terveysasemalla ja Vantaan Työterveydessä.

Hämeenlinnan kaupunki on jo jonkin aikaa ollut digitalisaation aallonharjalla, ja Elisa Etämittaus on siellä käytössä. Hämeenlinnassa tehtiin pari vuotta sitten iso periaatepäätös, jonka myötä kaupungin terveyspalveluiden kehittämisessä hyödynnetään digitaalisuutta toiminnallisten uudistusten tukena.

Hämeenlinnassa käytössä olevassa minunterveyteni.fi-palvelussa uudenlaisten digitaalisten mittareiden tuottama tieto kytketään entistä tiiviimmin myös terveyspalvelujen ja -järjestelmän hyödynnettäväksi.

Mittaaminen nopeampaa ja luotettavampaa

Elisa Etämittauksessa mittalaite liittyy älypuhelinsovellukseen Bluetooth-yhteydellä, joten potilaan ei tarvitse enää kirjata tuloksia itse. Elisa Etämittaus -sovellus muistuttaa mittausten tekemisestä ja varmistaa kunkin mittaustuloksen onnistumisen.

Tulokset siirtyvät hoitohenkilökunnalle suoraan verkon välityksellä, mikä mahdollistaa reaaliaikaisen seurannan. Kaikki mittaukseen liittyvät graafit piirtyvät hoitavalle lääkärille automaattisesti.

Elisa Etämittaus -mobiilisovellus voitti Suomen Paras Mobiilipalvelu 2014 -kilpailussa Paras yrityksen tehokkuutta tai tuottavuutta parantava palvelu -sarjan.  PEF-mittausten lisäksi Elisa Etämittauksella voidaan tehdä myös mm. verensokeri- ja verenpainemittauksia. Kaikki palvelussa käytettävät mittalaitteet ovat kliiniseen hoitotyöhön soveltuvia laitteita.

Elisa Mediadesk, mediadesk@elisa.fi, p. 050 305 1605

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 200 000. Liikevaihto vuonna 2015 oli 1,57 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi