Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Suomalaisyritykset eivät ole valmiita Windows XP -aikakauden loppuun – Elisalta tukisivusto yrittäjille

Elisa Oyj

Julkaistu: 18.02.2014 klo 10:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa Oyj, lehdistötiedote 18.2.2014

Elisan it-asiantuntijat ovat huolissaan suomalaisten pk-yritysten tietoturvasta Windows XP -käyttöjärjestelmän aikakauden lähestyessä loppuaan. Microsoft lopettaa tukensa XP:lle huhtikuussa, jolloin kaikkien sitä käyttävien koneiden tietoturva heikkenee. Suomalaisyrityksissä on edelleen satoja tuhansia XP:tä käyttäviä koneita. Elisa on julkaissut yrittäjille tukisivuston osoitteessa elisa.fi/xp.

- Pk-yrityksissä esimerkiksi asiakasrekisterit ja laskutus ovat usein tietokoneen varassa. Lisäksi koneella käytetään verkkopankkia ja muita salasanallisia palveluita. Windows XP -käyttöjärjestelmällä toimivissa koneissa kaikkien näiden tietoturva heikkenee 8.4.2014 alkaen, kun Microsoft lopettaa tukensa pitkäikäiselle järjestelmälleen, kertoo johtaja Ville Rautio Elisan it-liiketoimintaan keskittyneestä tytäryhtiöstä Appelsiinista.

Myös huhtikuun jälkeen hankittujen oheislaitteiden, ohjelmien ja sovellusten toiminta saattaa alkaa takkuilla vanhassa XP-ympäristössä

Elisan tukisivustolla voi tarkistaa oman koneen käyttöjärjestelmän

Elisa on julkaissut yrittäjille tukisivuston. Osoitteessa elisa.fi/xp voi testata kirjaimellisesti nappia painamalla, mitä käyttöjärjestelmää omakone käyttää. Lisäksi sivusto opastaa yrityksen tietokoneiden vaihtamisessa.

- Uuteen käyttöjärjestelmään vaihtaminen tarkoittaa monessa yrityksessä myös uusien tietokoneiden hankkimista. Mikäli käytössä olevat koneet ovat yli 3-4 vuotta vanhoja, niiden teho ei välttämättä enää riitä uudempien Windows 7 ja 8 -käyttöjärjestelmien pyörittämiseen, Rautio kertoo.

Ville Rautio, johtaja, Appelsiini, 050 413 0877, etunimi.sukunimi@appelsiini.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt –listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 200. www.elisa.fi

Appelsiini Finland Oy on edistyksellinen, suomalainen korkean osaamisen IT-palvelutalo, joka tuottaa monipuolisia tietotekniikan työn tuottavuus-, konsultointi-, sovelluskehitys- ja ulkoistuspalveluja. Asiantuntijapalvelut perustuvat korkeaan asiakastyytyväisyyteen, syvään teknologiaosaamiseen ja aitoon asiakaslähtöiseen toimintaan. Yhtiön pääpainoalueena on tarjota jatkuvia IT-palveluita sekä toimia pitkäaikaisena ja luotettavana kumppanina asiakkaille. Vuonna 1999 perustetun Appelsiinin liikevaihto on kasvanut vahvasti. Työntekijöitä on noin 310. Appelsiini on Elisan tytäryhtiö. www.appelsiini.fi