Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Selvitys: kuntien ja kaupunkien asiointipalveluissa on lähes miljardin euron säästömahdollisuus

Elisa Oyj

Julkaistu: 05.06.2014 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa on selvittänyt uusien teknologisten asiointiratkaisujen tuottavuushyödyt Turussa, Vantaalla, Joensuussa ja viimeisimpänä Kuusamossa. Säästöpotentiaali koko maassa on noin miljardi euroa.

Asiointi videoyhteyden avulla ja itsepalveluna verkossa, tekstiviestiajanvaraus ja chatin käyttö asiakaspalvelussa tuovat tehokkuutta sekä parempaa asiakaskokemusta palveluprosesseihin. Kuntalainen voi käyttää palveluita haluamallaan tavalla ajasta ja fyysisestä sijainnistaan riippumatta. Yhteydenotto ohjataan automaattisesti vapaana olevalle asiantuntijalle.

Myös asiantuntijaresurssien käyttö on tehokasta, koska vapaa asiantuntija voi tulla video- tai chat-yhteydellä mistä tahansa kunnan palvelupisteestä.

Tuorein tuottavuusselvitys toteutettiin Kuusamossa, jossa säästöpotentiaali on noin viisi miljoonaa euroa.

– Online Kuusamo -suunnitelman keskeiseksi painopisteeksi on valittu kotona asumista tukevien sähköisten toimintatapojen ja palvelujen kehittäminen. Kuntalainen voi esimerkiksi osallistua yhteisiin tilaisuuksiin videoyhteyden avulla. Myös yhteydenpito kotihoidon ja asiakkaan välillä sujuu helposti videolla. Lisäksi kotihoidon mobiili toiminnanohjausratkaisu lisää tuottavuutta, toteaa kaupunginjohtaja Timo Halonen.

Tuottavuushyötyjä ei saavuteta yksittäisten toimintojen tai palveluiden kautta, vaan palveluketjujen kokonaisvaltaisella tarkastelulla. Kuusamossa haasteita aiheuttavat erityisesti pitkät välimatkat, loma-asuntojen suuri määrä ja väestön ikääntymisestä aiheutuvien palvelutarpeiden kasvu. Siksi tutkimuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota uuden teknologian mahdollistamiin aika- ja paikkariippumattomiin palveluihin ja niiden tuomaan tehostamispotentiaaliin. Sähköisen asiointikanavan ansiosta esimerkiksi päätös kesämökin rakennusluvasta voidaan ensi vuoden alusta saada jopa seuraavaksi päiväksi.

Elisa on kartoittanut tuottavuushyötyjä yhteistyössä Turun, Vantaan, Joensuun ja Kuusamon kaupunkien kanssa.  Säästöpotentiaalia löytyi Turusta 35 milj. euron, Vantaalta yli 30 milj. euron, Joensuusta yli 20 milj. euron ja Kuusamosta yli 5 milj. euron edestä.  Miljardin säästöpotentiaaliin päästään suhteuttamalla tulokset koko maahan.

Laskennallinen arvio hyötypotentiaalista 100 suurimmassa kunnassa:

Kunnan koko, asukkaiden lukumäärä

Yhteensä

100 kpl

n. 950 milj. euroa

Kuntalaiset toivovat uudenlaisia asiointitapoja, vain kaksi prosenttia suomalaisista haluaa ehdottomasti henkilökohtaista palvelua paikan päällä. (Tutkimus kuntien neuvonta- ja asiointipalveluista 2012, Pohjoisranta Burson-Maersteller). Kuntien tarjoamat palvelut voidaan tarjota jo olemassa olevilla teknologioilla ja kotitalouksissa olevilla laitteilla, kuten kannettavalla tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla kuntalaiselle suoraan kotiin.

Lataa pdf-liitteet (mm. tuottavuusselvitys):

Lisätiedot:

Elisa Oyj, Ari Ovaskainen, johtava konsultti, 050 301 9243, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Kuusamon kaupunki, Timo Halonen, kaupunginjohtaja, 040 557 8077, etunimi.sukunimi@kuusamo.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 200. www.elisa.fi