Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Nuoret katsovat televisiota entistä sosiaalisemmin

Elisa Oyj

Nuoret katsovat televisiota entistä sosiaalisemmin

Julkaistu: 12.11.2014 klo 09:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Lehdistötiedote, Elisa Oyj 12.11.2014

Television katseleminen muuttuu entistä yksilöllisemmäksi ja samalla sosiaalisemmaksi. Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes puolet 15-20-vuotiaista kommentoi säännöllisesti televisio-ohjelmien tapahtumia sosiaalisessa mediassa.

Televisiota halutaan katsoa entistä yksilöllisemmin. Etenkin mobiililaitteilla katsominen muuttaa tapaamme katsoa televisio-ohjelmia. Tuoreen tutkimuksen mukaan 17 prosenttia suomalaisista katsoo viikoittain televisiota mobiililaitteella eli älypuhelimella tai tabletilla.

Uusien katselutapojen myötä ohjelmia katsotaan nykyisin entistä enemmän lyhyissä pätkissä ja viivästetysti. Television katselemisen tottumuksia tarkastelleen tutkimuksen mukaan alle 40-vuotiaat katsovat ohjelmansa jo useammin viivästetysti kuin reaaliajassa.

Tietyt ohjelmat katsotaan edelleen mieluummin suorina:

– Elisa Viihteessä suorana katsotaan etenkin urheilua ja tiettyjä tv-sarjaformaatteja, kuten Vain elämää. Vain elämää tosin katsotaan paljon myös viivästetysti. Viivästetysti puolestaan katsotaan esimerkiksi Ylen Teemaa, sanoo liiketoimintajohtaja Kirsi Valtari Elisa Viihteestä.

Nuoret kommentoivat säännöllisesti

Ohjelmia ei enää kokoonnuta katsomaan yhteen, mutta siitä huolimatta niistä halutaan keskustella toisten kanssa. Keskustelu on siirtynyt pitkälti sosiaaliseen mediaan. Ohjelmien kommentointi katselun ohessa on etenkin kaikkein nuorimpien tapa.

32 prosenttia kaikista vastaajista ilmoitti käyttävänsä usein tablettia tai älypuhelinta ohjelmien katselun ohessa.Naiset käyttävät oheisnäyttöjä miehiä useammin sosiaaliseen mediaan ja viestittelyyn.

Televisio-ohjelmien katsomisesta on tullut entistä sosiaalisempaa etenkin nuorten keskuudessa.Tutkimuksen mukaan lähes puolet 15-20-vuotiaista kommentoi säännöllisesti televisio-ohjelmien tapahtumia sosiaalisessa mediassa tai viestein. Etenkin elokuvia ja urheiluun liittyviä sisältöjä tahdotaan kommentoida.

Suosikkihetkien jakaminen nyt entistä helpompaa

Elisa aloitti marraskuun alussa pilottihankkeen tv-hetkien jakamiseen erikoistuneen Tellyon kanssa. Elisa Viihteessä nähtävien Bisons-koripallo-otteluiden yhteydessä kokeillaan uutta tapaa jakaa lyhyitä videopätkiä suorasta lähetyksestä Twitteriin ja Facebookiin.

– Videoklippejä katsottiin jo ensimmäisen viikon aikana 10 000 kertaa sosiaalisessa mediassa. Nämä katselukerrat ovat selvästi myös tuoneet meille uusia katsojia Bisonsien suorien ottelulähetysten pariin, kertoo Elisa Vihteen urheilusisällöistä vastaava business manager Ilkka Vanala.

– Suorat urheilulähetykset verkossa ovat nopeimmin kasvavia suoratoistosisältöjä. Urheilujoukkueiden fanit ovat erittäin aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Tästä syystä tarvitsemme uusia ja käteviä tapoja jakaa katsojien suosikkisisältöjä. Elisan teettämä tutkimus osoittaa, että varsinkin tulevaisuuden katsojat eli nuoret arvostavat tätä ominaisuutta, toteaa Tellyon perustaja ja toimitusjohtaja Kimmo Koivisto.

Näin tutkimus tehtiin:
- Kyselytutkimukseen vastasi yli 1300 henkilöä, jotka edustivat iän, sukupuolen, asuinpaikan ja koulutuksen suhteen 15-65-vuotiaita suomalaisia.
- Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkopaneelissa syyskuussa.
- Elisa Oyj:n tilaaman tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi Oy.

Elisa Oyj, Kirsi Valtari, liiketoimintajohtaja, p. 050 506 5552, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa Oyj, Ilkka Vanala, Business Manager, p. 050 506 1082, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Tellyo Oy, Kimmo Koivisto, toimitusjohtaja, p. 050 486 7543, etunimi.sukunimi@tellyo.com

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 200. www.elisa.fi

Tellyo on suomalainen startup-yritys, jonka ratkaisu auttaa mediayhtiötä ja operaattoreita tavoittamaan suuremman yleisön sekä kasvattamaan aktiivisuutta videosisällöilleen sosiaalisen median kautta. Tellyon Share the Moment -palvelun avulla katselijat voivat napata ja jakaa lyhyitä videoita suosikkiohjelmiensa unohtumattomista hetkistä Facebookissa ja Twitterissä. Tellyon ratkaisu on ollut käytössä Suomessa, Puolassa ja Espanjassa suosituissa formaateissa, kuten Big Brother, Putous ja Posse. Nopeasti kasvava, vuonna 2012 perustettu yhtiö on saanut rahoitusta myös yksityisiltä sijoittajilta ja Tekesiltä.