Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Näin pidennät puhelimesi käyttöikää

Näin pidennät puhelimesi käyttöikää

Julkaistu: 12.09.2016 klo 10:15
Julkaisija: Elisa Oyj

Pidä huolta älypuhelimestasi, jotta se kestää pidempään. Näillä vinkeillä pidennät puhelimesi käyttöikää huomattavasti.

Moni vaihtaa älypuhelimensa uuteen malliin, kun omasta suosikista tulee uusi versio. Osa taas käyttää vanhan aina aivan loppuun saakka.

– Kun puhelimestaan pitää hyvää huolta, se kestää pidempään. Älypuhelimessa on helposti kiinni useampi satanen, joten sen suojaamiseenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Lisäsuojat kannattaa asentaa heti uuden laitteen käyttöönoton yhteydessä, sanoo liiketoimintajohtaja Jan Virkki Elisalta.

5+5 vinkkiä!

1. Valitse suojakotelo oikein

Kun ostat puhelimen, osta saman tien sille myös hyvä, kestävä kotelo. Kotelo suojaa arvokasta laitettasi, kun se lopulta jostain syystä tippuu maahan tai kolahtaa johonkin. Hyvä kotelo peittää puhelimen vähintään takaa ja sivuilta, mutta parhaissa on läppä, joka kääntyy näytön eteen.

2. Harkitse suojalasin hankkimista

Puhelimesi tärkein näkyvä osa on sen kosketusnäyttö. Se on myös osa, jossa pikkuviat ja kulumiset häiritsevät eniten. Kosketusnäytön ulommaisin osa on lasilevy, joka on liimalla kiinni itse näyttöpaneelin pinnassa. Vaikka lasi suojaa hieman, se myös hajoaa helposti.

3. Älä käytä puhelinta sateella

Muista, että puhelimen käyttö ulkona pienessäkin tihkusateessa on haitallista.

Pienet pisarat eivät välittömästi vahingoita puhelinta, mutta puhelimen saumoihin osuessaan kosteus pääsee koteloon sisään ja alkaa hitaasti hapettaa sen elektroniikkaa.

4. Suojaa puhelin lenkillä

Käytät ehkä puhelimen fitness-ohjelmia kuntoilun tukena tai kuuntelet musiikkia lenkkipolulla. Molemmat auttavat liikkumiseen motivoinnissa, mutta liikunnassa piilee puhelimen pitkäikäisyyden kannalta yksi vaara: hiki.

5. Mieti mitä puhelimeesi asennat

Vaikka puhelinvalmistajat tekevät työtä sen eteen, että sovelluskaupoissa olisi vain turvallisia sovelluksia, ajoittain kauppoihin päätyy erilaisilla haittaohjelmilla kuormitettuja sovelluksia. Haittaohjelmat kuluttavat muistia ja käyttävät usein verkkoasi salaa mutta saattavat myös aiheuttaa sinulle isoja kustannuksia monella eri tavalla. Vaikka tämä on harvinaista, et halua olla se, jonka kohdalle asia osuu.

Lisää vinkkejä Elisan nettisivujen Ideat-osiossa

Lisää tietoa näistä vinkeistä ja viisi lisävinkkiä löydät osoitteesta:

Vinkit ovat tiedotusvälineiden vapaasti hyödynnettävissä.

Nämä vinkit ohjeineen sekä myös paljon muita digivinkkejä löytyvät osoitteesta elisa.fi/ideat.  Ideat-osion vinkit ja ohjeet ovat vapaasti käytettävissä.

Mediadesk, p. 050 305 1605, mediadesk@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 200 000. Liikevaihto vuonna 2015 oli 1,57 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi