Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Kesäkuun myydyimmät puhelimet ja tabletit: Tablettimyynti käy kesällä kuumana

Elisa Oyj

Kesäkuun myydyimmät puhelimet ja tabletit: Tablettimyynti käy kesällä kuumana

Julkaistu: 01.07.2014 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Androidit jyräävät sekä myydyimpien puhelimien että tablettien listoilla. Puhelimissa kärkipaikkaa pitää Samsung ja tableteissa Nokia.

Myydyimpien puhelimien lista on kevään ajan pysynyt hyvin samanlaisena. Android-älypuhelimien vahva suosio jatkui myös kesäkuussa. Elisan henkilöasiakkaiden myydyimpien puhelimien listan kärkipaikkaa pitää edelleen Samsung.

Myös myydyimpien tablettien listalla jyräävät Androidit. Tableteissa kärkipaikkaa pitää yritysasiakkaiden ostoissa Nokia Lumia 2520, jota seuraa neljä Android-laitetta. Vahvalle kakkossijalle nousi Huawei MediaPad M1, jonka Elisa toi ensimmäisenä yksinoikeudella myyntiin huhtikuun lopulla. Noin 250 euroa maksavalla 8-tuumaisella tabletilla on mahdollista soittaa puheluita ja siinä on tuki 4G-verkoille.

Tabletistuminen käy kuumana. Tabletteja myydään tällä hetkellä 60 prosenttia enemmän kuin pöytä- ja kannettavia tietokoneita yhteensä. Kotekin tilastojen mukaan alkuvuoden aikana tabletteja myytiin yli 70 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kotek on kodintekniikka-alan yhteistyöfoorumi.

Mobiilisti Suomen kattavimmassa verkossa

– Suomalainen erityispiirre on tablettimyynnin sim-painotteisuus. Suomessa ostetaan mobiilikyvykkäitä laitteita, koska wifi ei ole meillä yhtä vahvassa roolissa kuin monessa muussa maassa. Etenkin yrityskäytössä kannattaakin suosia sim-kortillisia tabletteja, jotta yritystietoja sisältäviä laitteita ei käytetä vieraissa wifi-verkoissa, neuvoo johtaja Jorma Niemelä Elisan Yritysasiakkaat-yksiköstä.

Suomalaiset haluavat käyttää tablettejansa siellä missä liikkuvat, vaikka wifiä ei olisikaan tarjolla.

– Suomessa tämä on kattavan ja nopean verkon ansiosta mahdollista. European Communications Engineering Oy:n (ECE) tekemän tutkimuksen mukaan Elisan asiakkaiden käytössä on Suomen kattavin 4G LTE -verkko. 4G LTE -yhteyksillä tiedonsiirto on jopa kiinteää laajakaistayhteyttä nopeampaa, sanoo Elisan henkilöasiakasyksikön puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

ECE on riippumaton tutkimusyritys.

Reilut puolet myytävistä puhelimista on jo 4G-laitteita. Nopeat 4G-yhteydet tekevät mobiililaitteiden käytöstä monipuolisempaa, muun muassa tiedonsiirto on entistä sujuvampaa ja jopa kiinteää laajakaistayhteyttä nopeampaa.

Yritysasiakkaiden myydyimmät tabletit kesäkuussa 2014:

1. Nokia Lumia 2520
  2. Huawei MediaPad M1 8.0
  3. Samsung Galaxy Tab3 10.1 3G
  4. HP ElitePad 900 G1
  5. Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 4G

Henkilöasiakkaiden myydyimmät puhelimet kesäkuussa 2014:

1. Samsung Galaxy Trend Plus
  2. Apple iPhone 5S
  3. Samsung Galaxy S4 Mini
  4. Samsung Galaxy S5
  5. Nokia Lumia 520