Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Jo seitsemättä kertaa: Elisalla tutkitusti Suomen kattavin 4G-verkko

Elisa Oyj

Jo seitsemättä kertaa: Elisalla tutkitusti Suomen kattavin 4G-verkko

Julkaistu: 03.12.2015 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Lehdistötiedote 3.12.2015

ECE Oy:n marraskuussa tekemän tutkimuksen mukaan Elisalla on edelleen Suomen kattavin verkko. Suomen suurimmat kaupungit ja niiden väliset tieosuudet kattaneessa tutkimuksessa tutkittiin kolmen isoimman operaattorin 4G-verkkojen kuuluvuutta.

Elisan 4G-verkko on jo seitsemättä kertaa osoittautunut Suomen kattavimmaksi. European Communications Engineering Oy (ECE) tutki suomalaisten 4G-verkkojen kuuluvuutta loka-marraskuussa 76 kaupungissa ja kunnassa, Etelä-Suomesta Pohjois-Suomeen, kattaen noin 75 prosenttia Suomen väestöstä. Lisäksi tutkimuksessa mitattiin näiden kaupunkien väliset tieosuudet.

Tutkimuksen mukaan Elisan 4G-verkko on Suomen kattavin, TeliaSoneran verkon tullessa toiseksi ja DNA:n ollessa kolmas. Myös aiemmissa tutkimuksissa Elisan 4G-verkko on ollut Suomen kattavin.

– Tutkimustulos ei tullut yllätyksenä, olemme panostaneet voimakkaasti 4G-verkon rakentamiseen, ja nopean 4G-verkon alueella asuu yli 97,5 prosenttia suomalaisista, Elisan mobiiliverkon palveluista vastaava johtaja Sami Komulainen kertoo.

Tutkimuksessa mitattiin ulkokuuluvuuden lisäksi 4G-verkkojen sisäkuuluvuutta eli sitä, miten nopeat nettiyhteydet toimivat rakennusten sisällä. Myös sisäkuuluvuudessa Elisa sai parhaat tulokset.

– Sisäkuuluvuusmittauksissa Elisan 4G-verkko oli selkeästi kattavin. DNA sijoittui sisäkuuluvuusmittauksissa toiseksi ja TeliaSonera kolmanneksi. Sisäkuuluvuus on tärkeä asiakkaan kannalta, sillä yhä useampi käyttää kotona kiinteän verkon lisäksi myös 4G-yhteyksiä. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset osoittavat, että operaattorit ovat viime vuosina investoineet paljon verkon rakentamiseen ja kehittämiseen, toimitusjohtaja Jukka Lempiäinen European Communications Engineering Oy:sta toteaa.

Lisätietoa tutkimuksesta löydät osoitteesta elisa.fi/vertaaverkkoja.

4G lyhyesti: 4G eli ns. neljännen sukupolven mobiilitekniikka on jatkoa jo laajasti käytössä olevalle 3G-tekniikalle. 4G-verkossa voidaan päästä jopa 300 Mbit/s siirtonopeuksiin. 4G-nopeuksia voi hyödyntää Elisan valikoimissa olevilla älypuhelimilla, tableteilla, reitittimillä ja nettitikuilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät parasta saatavilla olevaa Elisan verkkoa. Elisan 4G-nopeudet ovat saatavilla jo yli 290 paikkakunnalla. Jopa 300 Mbit/s nopeutta tukevia tukiasemia löytyy 25 paikkakunnalta. European Communications Engineering Oy:n riippumattoman tutkimuksen (11/2015) mukaan Elisan 4G-verkko on Suomen kattavin. Elisan verkko käyttää uusiutuvaa energiaa. Lisätietoja: www.elisa.fi/4G

Sami Komulainen, Elisa Oyj, johtaja, mobiiliverkon palvelut, p. 0503016974, etunimi.sukunimi@elisa.fi
Jukka Lempiäinen, European Communications Engineering Oy, toimitusjohtaja, p. 0505115131, jukka.lempiainen@eceltd.com

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,54 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi