Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Etätyömahdollisuus on tärkeämpi kuin palkankorotus uudelle mobiilille sukupolvelle

Julkaistu: 22.01.2014 klo 09:45
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Aruban teettämästä uudesta raportista käy ilmi, että kasvussa oleva etätyö haastaa perinteiset työntekemisen mallit ja pakottaa myös työnantajat vastaamaan muutokseen.

SUNNYVALE, Calif. – 21. tammikuuta 2014 Aruban eilen julkaisemassa tutkimuksessa kerrotaan uudesta työntekijäsukupolvesta, joka muuttaa ajatukset työpaikasta sellaisena kuin se nyt tunnetaan.

Tutkimukseen vastasi yli 5 000 henkilöä ympäri maailmaa[1]. Kyselyssä hahmottui uusi työntekijöiden ryhmä, jolle annettiin nimeksi #GenMobile. Heitä yhdistää mieltymys mobiiliuteen, oli kyse sitten heidän käyttämistään laitteista tai suhtautumisestaan työntekoon. He eivät noudata perinteisiä työaikoja ja arvostavat mahdollisuutta työskennellä eri paikoissa enemmän kuin korkeaa palkkaa. Myös luotettava internet-yhteys on heille tärkeä asia, ja he haluavat usein Wi-Fi-yhteyden 4G-, 3G-, tai langallisten yhteyksien sijaan.

Suurin osa #GenMobile[2] -työvoimasta on uransa alkuvaiheessa, omistaa kolme tai useamman yhdistettävän laitteen (62 %) ja tuntee työskentelevänsä tehokkaimmin kotona (57 %). #GenMobile -työntekijät ovat niin kiintyneitä mobiilaitteisiinsa, että he luopuisivat 15 kertaa todennäköisemmin kahvista ja hyvästelevät seitsemän kertaa todennäköisemmin mieluummin televisionsa kuin rakkaan älypuhelimensa.

Globaalit trendit, jotka tulevat #GenMobilen mukana työelämään

• Wi-Fi –yhteydellä on väliä: Lähes 58 % arvostaa Wi-Fi -yhteyttä yli muiden vaihtoehtojen (4G, 3G tai langallinen yhteys). Lisäksi 51 % kertoi mobiililaitteiden olevan avuksi elämänhallinnassa.
  • Raha ei merkitse kaikkea: Yli puolet (53 %) haluaisi mieluummin työskennellä kotona kaksi tai kolme päivää viikossa kuin saada 10 % korkeampaa palkkaa. Lähes kolmannes vastaajista (32 %) haluaisi työnantajan mieluummin kustantavan heidän valitsemansa matkapuhelimen kuin 5 % korkeamman palkan.
  • Uudet joustavat työajat: Enemmän kuin neljä kymmenestä (45 %) uskoo työskentelevänsä tehokkaimmin ennen kello yhdeksää aamulla tai  kello kuuden jälkeen illalla.
  • Kaikki yhdistettynä:Ei liene yllätys, että lähes puolet vastaajista (45%) haluaa autoihinsa internet-yhteyden, mutta on mielenkiintoista, että viidennes (20 %) haluaisi yhteyden myös vaatteisiinsa tai kenkiinsä seuraavan viiden vuoden aikana.
    • Tekniikalla on tärkeä rooli töissä: 38 % haluaisi mieluummin tuoda omat laitteensa töihin kuin saada ikkunallisen toimiston ja 53 % haluaisi yrityksen maksavan mieluummin heidän valitsemansa laitteen kuin lounaan.
    • Mobiililaitteiden käyttö jokaisella tauolla:  Keskimääräinen kuluttaja käyttää mobiililaitettaan 21 tuntia viikossa hoitaen esimerkiksi pankkiasioita tai katsellen elokuvia. 37 % odottaa etätyötuntiensa lisääntyvän seuraavan kahdentoista kuukauden aikana.

Kuinka tunnistat #GenMobile-työntekijän?

Tyypillinen #GenMobile-työntekijä noudattaa missä ja milloin tahansa -periaatetta, joka tarkoittaa joustavaa työskentelyä ilman toimistotyöaikojen rajoitteita.

“Olemme nähneet joustavan työskentelyn, BYOD:n ja jatkuvan yhteydessä olemisen lisääntyvän jo jonkin aikaa, mutta tämä tutkimus todistaa näiden asioiden tulleen osaksi modernin työvoiman elämäntapaa”, kertoo Ben Gibson, Chief Marketing Officer  Aruba Networksiltä. “#GenMobile-työntekijöillä ei juurikaan ole kärsivällisyyttä sellaisten yritysten suhteen, jotka eivät anna tilaa heidän liikkuvalle elämälleen. Voidakseen houkutella ja pitää kiinni parhaista työtekijöistään yritysten täytyy etsiä ratkaisuja, joilla vastataan uuden ajan vaatimuksiin. Viime kädessä monet joutuvat määrittelemään vanhat työympäristöt täysin uudelleen.”

Lisääntyneen liikkuvuuden vaatimusten rinnalla tutkimus muistuttaa yrityksiä ottamaan huomioon myös #GenMobile-työntekijöihin liittyvät teknologiset vaatimukset. Esimerkiksi, suurin osa (70%)  #GenMobile-työntekijöistä vaatii Wi-Fi- tai mobiililaajakaista-yhteyttä (12 % enemmän kuin ihmiset keskimäärin). Vastaavasti operaattoreiden hallitsemia teknologioita, kuten 3G tai 4G, arvosti vain 7 % ja 5 % vastaajista.

“Tarvittavat muutokset työpaikoilla onnistuvat vain vankoilla teknologisilla ratkaisuilla; työnantajat onnistuvat motivoimaan #GenMobile-työntekijöitä, jos heillä on hallussaan tarpeelliset turvallisuusratkaisut ja yhteydet, jotka mahdollistavat muutoksen”, Gibson lisää.

Vaihtoehtoisia tietolähteitä

Tutkimus: Are you ready for #GenMobile?:

Aruba AirHeads Community: http://community.arubanetworks.com/

Aruba Social Media Community: http://www.arubanetworks.com/company/socialmedia/

[1]

Kysely suoritettiin Ranskassa, Saksassa, Ruotsissa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa ja Saudi Arabiassa, Etelä-Afrikassa, Isossa-Britanniassa sekä USA:ssa

[2]

Vaikka  #GenMobile -työntekijät eivät edusta mitään tiettyä ikäryhmää, tätä tutkimusta varten  heidät  on määritelty kyselykannassa sen ikäryhmän perusteella, joka osoitti eniten arvostusta liikkuvuutta kohtaan. Näiden vastaajien tyypillinen ikä vaihteli 18-35 ikävuoden välillä.

Aruba Networks on johtava uuden sukupolven verkkopääsyratkaisujen toimittaja erityisesti liikkuvien työntekijöiden työympäristöihin. Aruba Networksin MOVE (Mobile Virtual Enterprise) -arkkitehtuuri yhdistää langattomat ja langalliset verkkoinfrastruktuurit yhdeksi saumattomaksi pääsyratkaisuksi niin yrityksen kiinteisiin toimipaikkoihin, liikkuville käyttäjille, etätyöntekijöille kuin vierailijoillekin. Aruba Networksin uuden sukupolven arkkitehtuuri vastaa BYOD-trendin haasteisiin ja mahdollistaa asiakkaalle verkon paremman tietoturvan ja tuottavuuden sekä laskee hankinta- ja käyttökustannuksia.

Aruba Networks on listattu NASDAQIIN ja Russell 2000® Indexiin. Sen pääkonttori sijaitsee Sunnyvalessa, Kaliforniassa. Yhtiöllä on toimintaa Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa,  Lähi-Idässä, Afrikassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueilla. Lisätietoja verkkosivuiltamme http://www.arubanetworks.com.

Seuraa Arubaa Twitterissä tai Facebookissa. Uusimmat tekniset keskustelut mobiiliin maailmaan ja Aruban tuotteisiin liittyen osoitteessa http://community.arubanetworks.com.