Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elokuun myydyimmät: Verkkokaupan suosio kasvaa laitemyynnissä

Elisa Oyj

Elokuun myydyimmät: Verkkokaupan suosio kasvaa laitemyynnissä

Julkaistu: 01.09.2015 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Verkkokaupan rooli on kasvussa. Verkkokaupan suosio monipuolistaa myydyimpien laitteiden listaa, koska valikoima on suurempi. Kivijalkakauppa tukee kuitenkin edelleen vahvasti verkkokauppaa. Asiakaskäyttäytyminen on monikanavaista: tuotteita katsotaan ja vertaillaan verkossa ja lopulliset kaupat tehdään joko myymälässä tai puhelimitse - tai päin vastoin.

Elisan verkkokaupan volyymi kasvaa niin yritys- kuin kuluttajamyynnissä ja yhä useampi laite hankitaan verkon kautta. TNS Gallupin, Kaupan liiton ja Asiakkuusmarkkinointiliiton Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiskuluttajat ostivat verkosta tavaroita ja palveluita viime vuonna yhteensä 10,5 miljardilla eurolla. Verkosta ostetaan eniten elektroniikkaa sekä tietotekniikkaa. Verkkokauppa kasvaa taantumasta huolimatta.

Jo 11 kuukautta kuluttajapuolen myydyimmän puhelimen paikkaa pitänyt Apple iPhone 6 käy kaupaksi niin myymälöissä kuin verkossakin:

– Apple tuskin luovuttaa piikkipaikkaansa lähiaikoina, vaikka kuluttajat ovatkin löytäneet haastajat. Huawei, Sony ja LG nähdään nykyään varteenotettavina haastajina markkinajohtajille, kertoo Elisan henkilöasiakasyksikön puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

Kyseisten merkkien laitteita myydään etenkin verkkokaupan kautta. Verkkokaupan valikoima on kivijalkamyymälän valikoimaa laajempi, mikä tukee ja selittää etenkin pienempien laitevalmistajien myynnin kasvua:

– Pienessä kivijalkamyymälässä valikoiman koossa tulevat vastaan fyysiset rajoitteet, kuten varaston koko. Jos haluamme pitää esillä vaikkapa kymmentä laitetta, voivat haastajien mallit jäädä markkinajohtajien halutuimpien laitteiden varjoon. Verkossa myös haastajien mallit ovat näyttävästi esillä, Virkki kertoo.

Yritysasiakkaat arvostavat vaivattomuutta

Myös yrityspuolella suuri osa myynnistä on siirtynyt verkkoon. Etenkin yritysasiakkaat arvostavat laitehankinnan vaivattomuutta ja helppoutta verkossa.

– Yritysasiakkailla ei ole aikaa käydä vertailemassa laitteita myymälöissä, vaan he tekevät päätöksen vaivattomasti verkossa. Yritysasiakkaat haluavat tilaus- ja toimitusprosessin sujuvan mahdollisimman yksinkertaisesti, sanoo johtaja Jorma Niemelä Elisan yritysasiakasyksiköstä.

Lisätiedot:

Elisa Oyj, Jan Virkki, puheliittymien liiketoimintajohtaja, Henkilöasiakkaat, 045 670 0070,etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa Oyj, Jorma Niemelä, johtaja, Yritysasiakkaat, Connectivity-liiketoiminta, p. 050 61029,etunimi.sukunimi@elisa.fi

Henkilöasiakkaiden myydyimmät puhelimet elokuussa 2015

Apple iPhone 6 (4G)

Samsung Galaxy S4 Mini (4G)

Samsung Galaxy J1

Samsung Galaxy A3 (4G)

Nokia Lumia 635 (4G)

Samsung Galaxy Trend Plus

Nokia 215

Huawei P8 Lite (4G)