Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisan vastuuraportti: Ennätystuloksia niin hiilidioksidipäästösäästöissä kuin henkilöstötyytyväisyydessä vuonna 2015

Elisa Oyj

Julkaistu: 09.03.2016 klo 09:15
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa Oyj, lehdistötiedote 9.3.2016

Elisan tehtävä suomalaisena tietoliikenne-, ICT- ja online-palvelujen edelläkävijänä on edistää kestävää digitalisaatiota parantamalla jatkuvasti palveluiden luotettavuutta, turvallisuutta, saatavuutta ja ilmastovaikutuksia. Myös henkilöstötyytyväisyys on toiminnan keskiössä. Uusiutuvan energian käyttö Suomessa ja Virossa, uudet työtavat ja joustava etätyö tuottivat jälleen ennätystuloksia vuonna 2015.

Elisan vaikutukset suomalaiseen yhteiskuntaan ovat merkittävät investointien, työllistämisen, yhteisöverojen ja osingonmaksun kautta. Ympäristövaikutusten osalta ilmastovastuu korostuu sekä Elisan omassa toiminnassa että asiakkaille tarjottavissa palveluissa.

Elisan oma hiilijalanjälki pieneni vuonna 2015 peräti 76 prosenttia. Säästö vastaa samaa määrää päästöjä kuin jos ajaisimme henkilöautolla 6 500 kertaa maapallon ympäri. Ennätystulokseen vaikutti merkittävästi uusiutuvan energian hankinta, jota Elisa on käyttänyt Suomessa jo vuodesta 2014 ja joka otettiin käyttöön viime vuoden aikana myös Elisa Eestin toiminnoissa.

- Autamme asiakkaitamme vähentämään hiilijalanjälkeä tarjoamalla palveluita, joilla asiakas voi toimia tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Toistaiseksi suurimmat Elisan asiakkaille mahdollistamat hiilidioksidipäästösäästöt ovat tulleet matkustamista korvaavien virtuaalisten vuorovaikutusratkaisuiden käytöstä. Viime vuonna lanseerattu Elisan IoT-palvelualusta mahdollistaa jatkossa asiakkaille uusia fiksuja tapoja tehdä asioita resurssiviisaasti ja ilmastoystävällisesti, kertoo Elisan yritysvastuujohtaja Minna Kröger.

Digitaalisuuteen kuuluu mahdollisuuksien lisäksi myös riskejä. Elisa perusti vuonna 2015 uuden kyberturvakeskuksen, jonka avulla asiakkaille tarjotaan palveluna ennaltaehkäisevän ja reaaliaikaisen turvan erilaisten uhkien havainnointiin ja torjuntaan. Lisäksi henkilöstön koulutukseen ja osaamiseen tietoturva- ja tietosuoja-asioissa panostetaan jatkuvasti.

Henkilöstötyytyväisyydessä saavutettiin kaikkien aikojen korkein tulos. Elisassa on mitattu systemaattisesti voimavaraindeksiä jo vuodesta 2005 ja viime vuonna henkilöstötyytyväisyydessä saavutettiin mittausjakson korkein tulos 3,99 (asteikolla 1-5).

Vuosittaisella vastuuraportilla Elisa haluaa avoimesti kertoa olennaiseksi tunnistettujen osa-alueiden onnistumisista, haasteista ja tavoitteista. Sidosryhmävuorovaikutus on tärkeä osa Elisan yritysvastuutoiminnan kehittämistä.

- Toteutimme syksyllä 2015 laajan sidosryhmäkyselyn, jonka perusteella Elisan olennaisimmiksi yritysvastuualueiksi nousivat tietoturva ja yksityisyyden suoja, taloudellinen vastuu, energiatehokkuus ja ilmaston muutoksen vähentäminen sekä palveluiden saatavuus, luotettavuus ja esteettömyys, Kröger jatkaa.

Tänään julkaistiin Elisan kolmas, GRI G4 Coren mukainen ja varmennettu vastuuraportti, joka on luettavissa osoitteessa www.elisa.fi/vuosikertomus

Vastuuraportin tunnuslukuja vuodelta 2015 (suluissa vertailuluku vuodelta 2014):

• Asiakkaiden päästösäästöt Elisan ratkaisuilla 32 313 (30 971) hiilidioksiditonnia (tCO2), josta
    • Virtuaalisten vuorovaikutusratkaisuiden käytöstä 26 447 tCO2 (26 921)
    • Pilvipalveluilla 5 563 tCO2 (4 001)
  • Elisan oma hiilijalanjälki pieneni 76 %: 13 478 tCO2 (56 475)
    • 75 etätyöpäivää / elisalainen (70)
    • 211 224 virtuaalikokousta (202 771)
    • Säästöt sähköisistä lähetyksistä 914 tCO2 (823)
  • Elisan ilmastoraportointi sai täydet pisteet 100/100 kansainvälisessä CDP-raportissa (92/100). Pohjoismaisten yritysten keskiarvo 84.
  • Henkilöstötyytyväisyyttä mittaava Voimavaraindeksi 3,99/5 (3,89)
  • Investoinnit viestintäverkkojen rakentamiseen ja ylläpitämiseen 196 miljoonaa euroa (191)
  • Maksetut verot ja niiden kaltaiset kustannukset Suomessa 345 miljoonaa euroa (310)
  • 10. suurin yhteisöveronmaksaja Suomessa, 56 miljoonaa euroa (59)