Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisan nopean 4G-verkon alueella asuu jo yli 97,0 % pohjois-pohjanmaalaisista

Elisa Oyj

Elisan nopean 4G-verkon alueella asuu jo yli 97,0 % pohjois-pohjanmaalaisista

Julkaistu: 15.05.2015 klo 11:15
Julkaisija: Elisa Oyj

Huippunopeat 4G -yhteydet kattavat jo yli 97,0 % Pohjois-Pohjanmaan asukkaista. Nopeat 4G-yhteydet takaavat sujuvan surffailukokemuksen ja tekevät mobiililaitteiden käytöstä monipuolisempaa. Suurimpien kaupunkien lisäksi Elisa panostaa myös haja-asutusalueiden yhteyksiin. Verkon rakentamisessa käytetään uusiutuvaa energiaa ja palveluiden käytön nopea lisääntyminen pienentää suomalaisten hiilijalanjäljen kasvua.

Elisa on rakentanut 4G -verkkoa voimakkaasti ja yli 97,0 % pohjois-pohjanmaalaisista asuu nopean 4G-verkon saatavuusalueella. Esimerkiksi Oulussa 4G-verkon kuuluvuusalueella asuu 99,9 %, Raahessa 99 %, Kuusamossa 93,5 % ja Ylivieskassa 99,8 % asukkaista.  Entistä nopeammat langattomat yhteydet tekevät surffailusta, etätöistä ja pelaamisesta sujuvampaa.

– Panostimme viime vuonna voimakkaasti Pohjois-Pohjanmaan 4G-yhteyksien laajentamiseen.  Jatkamme työtä myös tänä vuonna, tavoitteenamme on rakentaa 4G-verkosta yhtä kattava kuin 3G-verkko on tällä hetkellä. Nopeat 4G-yhteydet hyödyttävät myös alueella vapaa-aikaa viettäviä. Huippunopeat 4G-yhteydet mahdollistavat etätöiden tekemisen laiturinnokasta eikä kaupunkiin ole kiire heti kesäloman päätyttyä, Kimmo Jokela kertoo.

Matkaviestinnän edelläkävijänä Elisa investoi verkkoonsa jatkuvasti, jotta asiakkaille pystytään tarjoamaan entistä häiriöttömämmät ja nopeammat yhteydet. Elisa on tuonut 4G-nopeudet jo yli 280 paikkakunnalle.

– Haluamme olla mukana rakentamassa vähähiilisempää yhteiskuntaa ja luoda energiatehokkaita palveluita, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä. Käytämme tuotannossamme uusiutuvaa sähköä ja kattavan verkon myötä yhä useampi voi vähentää matkustamista ja liikennepäästöjä hyödyntämällä esimerkiksi virtuaalineuvotteluita. Niiden avulla asiakkaamme saavuttivat viime vuonna jo 30 971 tCO2 päästösäästöt, Jokela jatkaa.

Näin saat nopeat 4G-yhteydet käyttöösi

• 4G-verkon käyttämistä varten tarvitset 4G:tä tukevan puhelimen, tabletin tai mobiilireitittimen.
  • Sim-korttia ei tarvitse vaihtaa. 4G-palvelu lisätään vanhaan liittymääsi.  Tarvitset uuden sim-kortin vain, jos vaihdat operaattoria tai ostamasi uusi laite vaatii aiempaa pienemmän sim-kortin.
  • 4G-puhelin toimii myös 3G-verkossa. Laite valitsee aina parhaan yhteyden.
  • Kaikki tietokoneet ja tabletit saat yhdistettyä 4G-verkkoon nettitikun tai mobiilireitittimen avulla.
  • 4G-signaalia voi vahvistaa entisestään erillisellä lisäantennilla. Lisäantenniin voi tarvittaessa tilata asennuksen Elisan asiakaspalvelun kautta.

Elisan verkon kuuluvuustiedot päivittyvät kuuluvuuskartalle osoitteeseen www.elisa.fi/kuuluvuus

4G-verkon rakentaminen voi aiheuttaa hetkellisiä palvelutasopoikkeamia alueen GSM- ja 3G-yhteyksissä.

4G lyhyesti: 4G eli ns. neljännen sukupolven mobiilitekniikka on jatkoa jo laajasti käytössä olevalle 3G-tekniikalle. 4G-verkossa voidaan päästä jopa 300 Mbit/s siirtonopeuksiin. 4G-nopeuksia voi hyödyntää Elisan valikoimissa olevilla älypuhelimilla, tableteilla, reitittimillä ja nettitikuilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät parasta saatavilla olevaa Elisan verkkoa. Elisan 4G-nopeudet ovat saatavilla jo yli 280 paikkakunnalla. Jopa 300 Mbit/s nopeutta tukevia tukiasemia löytyy 12 paikkakunnalta. European Communications Engineering Oy:n riippumattoman tutkimuksen mukaan Elisan 4G-verkko on Suomen kattavin. Elisan verkko käyttää uusiutuvaa energiaa. Lisätietoja: www.elisa.fi/4G

Lisätietoja: Elisa Oyj, Kimmo Jokela, Pohjois-Suomen aluejohtaja, p.050 506 7716, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,54 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi