Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisan lokakuun myydyimmät puhelimet: Kolme neljästä puhelimesta jo 4G-yhteyksillä

Elisa Oyj

Julkaistu: 03.11.2014 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Uusi iPhone 6 valtasi lokakuussa odotetusti niin henkilö- kuin yritysasiakkaiden myyntilistan kärkisijan. Syystuulet toivat mukanaan myös 4G:n lopullisen läpimurron.

Applen syyskuinen iPhone-julkistus näkyi lokakuun myynnissä totuttuun tapaan selvänä piikkinä. Kahdesta uudesta mallista suositumpi oli 4,7 tuuman näytöllä varustettu iPhone 6, mutta ero 5,5-tuumaiseen iPhone 6 Plus –malliin jäi pieneksi.

– Normaalissa saatavuustilanteessa uudet iPhonet olisivat napanneet listan kaksi kärkisijaa. Tilausmäärien valossa suurempi iPhone 6 Plus olisi sijoittunut myyntiluvuissa hyvin lähelle iPhone 6 –mallia, kertoo Elisan henkilöasiakasyksikön puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

Puhelinmerkeistä Nokia, Samsung ja Apple hallitsivat totuttuun tapaan niin kuluttaja- kuin yritysmyyntiä. Kärkikolmikko haukkasi liki 90 prosenttia kuluttajamyynnistä, mutta niiden takana nähdään useita potentiaalisia uusia nousijoita.

– En ihmettelisi yhtään, jos totutut valtarakenteet alkaisivat pian osoittaa pieniä murenemisen merkkejä. Top15-listalla voidaan pian nähdä uusina tulokkaina enemmän tai vähemmän tuttuja merkkejä, Virkki vinkkaa.

4G osataan jo vaatia

Lokakuun tilastot osoittivat myös hyvin vahvasti, että nopeiden 4G LTE –verkkojen käyttömahdollisuus on jo tärkeä puhelimen valintaa ohjaava tekijä. Sekä kuluttaja- että yritysmyynnissä top10-sijoille mahtui vain kaksi 3G-puhelinta.

4G-laitteiden osuus kokonaismyynnistä oli jo kolme neljännestä, kun vasta vuosi sitten ylitettiin 40 prosentin rajapyykki.

– 4G-liittymien kysyntä lähti yritysmyynnissä kesän jälkeen huikeaan nousuun, mikä näkyy myös laitekaupassa. Siirtyminen työskentelyä tehostaviin sovelluspuhelimiin kasvaa selvästi nopeiden verkkojen mukana. Tämä näkyy peruspuhelimien myynnin jyrkkänä laskuna, laskee mobiilipalvelujen liiketoimintajohtaja Petteri Svensson Elisan yritysasiakasyksiköstä.

Riippumattoman tutkimusyrityksen European Communications Engineering Oy (ECE) elo-syyskuussa toteuttamassa tutkimuksessa Elisan 4G LTE –verkon kuuluvuus todettiin 30–50 prosenttia muita operaattoreita laajemmaksi.

Henkilöasiakkaiden myydyimmät puhelimet lokakuussa 2014:

1. Apple iPhone 6
  2. Nokia Lumia 625
  3. Samsung Galaxy Trend Plus
  4. Samsung Galaxy S5
  5. Apple iPhone 6 Plus
  6. Samsung Galaxy S4 Mini
  7. Nokia Lumia 1020
  8. Apple iPhone 5S
  9. Apple iPhone 4S
  10. Samsung Galaxy S4
  11. Nokia 301