Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisan 4G-verkko laajentui voimakkaasti Pohjois-Savossa

Elisa Oyj

Elisan 4G-verkko laajentui voimakkaasti Pohjois-Savossa

Julkaistu: 30.11.2015 klo 18:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Alueellinen lehdistötiedote 30.11.2015

Elisa on laajentanut 4G-verkon saatavuutta Pohjois-Savossa. Nopea ja kattava verkko tekee surffailusta sujuvampaa ja mahdollistaa palveluiden käytön sekä videon katsomisen myös liikkuessa. Elisan tavoitteena on rakentaa 4G-verkosta yhtä kattava kuin nykyinen 3G-verkko on.

Tämän vuoden aikana Elisan 4G-verkkoa on laajennettu voimakkaasti Pohjois-Savossa, esimerkiksi Kuopiossa 4G-verkon alueella asuu jo yli 98 % väestöstä. Verkko laajentui 16 kunnassa ja loppuvuoden aikana laajennuksia tehdään vielä Iisalmessa, Kuopiossa, Lapinlahdella, Vieremällä ja Suonenjoella. Entistä nopeammat langattomat yhteydet tekevät surffailusta, etätöistä ja pelaamisesta sujuvampaa.

– Nopeiden yhteyksien lisäksi myös kattava verkko on asiakkaille tärkeä. Kattavassa verkossa yhteydet eivät katkea, vaikka liikuttaisiin paikasta toiseen. 4G-verkon laajentamisen lisäksi olemme uudistaneet Pohjois-Savon 2G- ja 3G-verkkoja sekä parantaneet sisäkuuluvuutta kaupungeissa, Itä-Suomen aluejohtaja Ari Punkkinen kertoo.

Ensi vuoden alussa 4G-verkon laajennustöitä jatketaan muun muassa Lapinlahdella, Rautalammilla, Tuusniemellä ja Varkaudessa. Myös verkon kapasiteettia parannetaan:

– 4G-verkon laajentamisen lisäksi panostamme myös verkon kapasiteettiin. Kapasiteettia parantamalla varmistamme, että netti toimii sujuvasti myös ruuhka-aikoina, Punkkinen toteaa.

Näin saat nopeat 4G-yhteydet käyttöösi

• 4G-verkon käyttämistä varten tarvitset 4G:tä tukevan puhelimen, tabletin tai mobiilireitittimen.
  • Sim-korttia ei tarvitse vaihtaa. 4G-palvelu lisätään vanhaan liittymääsi OmaElisa-palvelussa netissä, myymälässä tai asiakaspalvelussa.  Tarvitset uuden sim-kortin vain, jos vaihdat operaattoria tai ostamasi uusi laite vaatii aiempaa pienemmän sim-kortin.
  • 4G-puhelin toimii myös 3G-verkossa. Laite valitsee aina parhaan yhteyden.
  • Kaikki tietokoneet ja tabletit saat yhdistettyä 4G-verkkoon nettitikun tai mobiilireitittimen avulla.

Elisan verkon kuuluvuustiedot päivittyvät kuuluvuuskartalle osoitteeseen www.elisa.fi/kuuluvuus

4G-verkon rakentaminen voi aiheuttaa hetkellisiä palvelutasopoikkeamia alueen GSM- ja 3G-yhteyksissä.

4G lyhyesti: 4G eli ns. neljännen sukupolven mobiilitekniikka on jatkoa jo laajasti käytössä olevalle 3G-tekniikalle. 4G-verkossa voidaan päästä jopa 300 Mbit/s siirtonopeuksiin. 4G-nopeuksia voi hyödyntää Elisan valikoimissa olevilla älypuhelimilla, tableteilla, reitittimillä ja nettitikuilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät parasta saatavilla olevaa Elisan verkkoa. Elisan 4G-nopeudet ovat saatavilla jo yli 290 paikkakunnalla. Jopa 300 Mbit/s nopeutta tukevia tukiasemia löytyy 25 paikkakunnalta. European Communications Engineering Oy:n riippumattoman tutkimuksen (8/2015) mukaan Elisan 4G-verkko on Suomen kattavin. Elisan verkko käyttää uusiutuvaa energiaa. Lisätietoja: www.elisa.fi/4G

Elisa Oyj, Ari Punkkinen, Itä-Suomen aluejohtaja, puh. 050 404 2204, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,54 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi