Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisa vauhdittaa 4G LTE -rakentamista Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueilla

Elisa Oyj

Julkaistu: 22.09.2014 klo 17:15
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa Oyj, alueellinen lehdistötiedote 22.9.2014

Elisan 4G LTE -nopeudet laajenevat syys-lokakuussa Alavuden, Isojoen, Kannuksen, Kuortaneen, Mustasaaren, Pietarsaaren ja Seinäjoen alueilla. 4G-verkkoa rakennettaan kysynnän ja väestöpeiton mukaisesti, lisäksi Elisan panostaa investoinneissaan aikaisempaa vahvemmin Anvian toimialueelle. Elisan tavoitteena on, että alueen 4G LTE -saatavuus on noin 80 prosenttia vuoden loppuun mennessä.

Elisa on suurin Suomeen investoiva operaattori vuosittaisilla, noin 200 miljoonan investoinneillaan, joista suurin osa käytetään verkkoihin ja tietojärjestelmiin. Näin asiakkaille pystytään tarjoamaan entistä häiriöttömämmät ja nopeammat yhteydet.  Elisalla on tutkitusti Suomen kattavin 4G LTE -verkko, jota laajennetaan nyt nopeasti Anvian toimialueella.

- Anvian merkittävänä omistajana investoimme alueelle ja kehitämme edelleen alueen tietoliikennepalveluita. Entistä nopeammat langattomat yhteydet tekevät surffailusta, etätöistä ja pelaamisesta sujuvampaa. Loppuvuoden aikana rakennettavat 4G LTE -laajennukset toteutetaan 800 MHz -taajuudella, joka mahdollistaa nopeiden 4G-yhteyksien rakentamisen myös haja-asutusalueille ja parantaa sisäkuuluvuutta, Elisan Pohjanmaan aluejohtaja Harri Kivimäki kertoo.

Elisa toteuttaa verkkonsa uusiutuvalla energialla ja palveluiden käytön nopea lisääntyminen pienentää suomalaisten hiilijalanjäljen kasvua.

- Haluamme olla mukana rakentamassa vähähiilisempää yhteiskuntaa ja luoda energiatehokkaita palveluita, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä. Käytämme tuotannossamme uusiutuvaa sähköä ja kattavan verkon myötä yhä useampi voi vähentää matkustamista ja liikennepäästöjä hyödyntämällä esimerkiksi virtuaalineuvotteluita. Niiden avulla asiakkaamme saavuttivat viime vuonna jo 21 965 tCO2 päästösäästöt, Kivimäki jatkaa.

Näin saat nopeat 4G-yhteydet käyttöösi

• 4G-verkon käyttämistä varten tarvitset 4G:tä tukevan puhelimen, tabletin tai mobiilireitittimen.
  • Sim-korttia ei tarvitse vaihtaa. 4G-palvelu lisätään vanhaan liittymääsi.  Tarvitset uuden sim-kortin vain, jos vaihdat operaattoria tai ostamasi uusi laite vaatii aiempaa pienemmän sim-kortin.
  • 4G-puhelin toimii myös 3G-verkossa. Laite valitsee aina parhaan yhteyden.
  • Kaikki tietokoneet ja tabletit saat yhdistettyä 4G-verkkoon nettitikun tai mobiilireitittimen avulla.

Elisan verkon kuuluvuustiedot päivittyvät kuuluvuuskartalle osoitteeseen www.elisa.fi/kuuluvuus

4G-verkon rakentaminen voi aiheuttaa hetkellisiä palvelutasopoikkeamia alueen GSM- ja 3G-yhteyksissä.

4G lyhyesti: 4G eli ns. neljännen sukupolven mobiilitekniikka on jatkoa jo laajasti käytössä olevalle 3G-tekniikalle. Elisan 4G-liittymillä käytettävissä ovat LTE- ja HSDPA+ Dual Carrier -tekniikat perinteisten 3G-tekniikoiden lisäksi. 4G-nopeuksia voi hyödyntää Elisan ja Saunalahden valikoimissa olevilla älypuhelimilla, tableteilla ja nettitikuilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät aina nopeinta yhteyttä Elisan verkossa. Elisan 4G-nopeudet ovat saatavilla jo yli 280 paikkakunnalla, joista LTE-nopeuksia on yli 250 paikkakunnalla.  European Communications Engineering Oy:n riippumattoman tutkimuksen mukaan Elisan 4G LTE -verkko on Suomen kattavin. Elisan verkko toteutetaan uusiutuvalla energialla. Lisätietoja: www.elisa.fi/4G

Elisa Oyj, Harri Kivimäki, Pohjanmaan aluejohtaja, puh. 0500 661 841, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 200. www.elisa.fi