Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisa varautuu kesän suurtapahtumiin ja ukkosiin, ennakointitiedot nyt myös häiriöpalvelukartalla

Elisa Oyj

Julkaistu: 13.06.2013 klo 09:07
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa Oyj, lehdistötiedote 13.6.2013

Elisa nostaa tänäkin kesänä valmiuttaan ehkäistäkseen sääilmiöiden ja suurtapahtumien aiheuttamia tietoliikenneongelmia. Uutena palveluna isoimmista kesätapahtumista tiedotetaan myös Elisan häiriöpalvelukartalla.

Kesäaikana suurtapahtumat keräävät runsaasti yleisöä. Elisa varautuu suurimmissa tapahtumissa matkaviestinnän liikennemäärien kasvuun lisäämällä verkkonsa kapasiteettia tapahtumapaikoille.

- Suurtapahtumien alueella mahdollisimman sujuva puheliikenne pyritään turvaamaan lisäämällä kapasiteettia ja parametroimalla verkkoa. Lisäksi käytössä ovat siirrettävät tukiasemat. Näillä toimenpiteillä pyrimme varmistamaan myös sujuvan maksuliikenteen ja taksinvälityksen. Ruuhkiin ja viiveisiin esimerkiksi viestiliikenteessä kannattaa kuitenkin varautua, ja siksi tiedotamme tänä kesänä varautumisestamme suurimpiin tapahtumiin myös häiriöpalvelukartallamme osoitteessa www.elisa.fi/hairiokartta, kertoo johtaja Sami Komulainen Elisan Verkonhallinnasta.

Kesämyrskyt ovat jo useampana kesänä aiheuttaneet ongelmia sähkönjakelussa. Elisan matkapuhelinverkon tukiasemat varmistetaan akuilla, joten joidenkin tuntien katkos ei vielä aiheuta ongelmia asiakkaille. Pitkittyessään sähkökatkokset lisäävät häiriöitä myös tietoliikenneyhteyksissä.

- Seuraamme säätietoja ja palvelutasojamme vuorokauden ympäri, ja teemme yhteistyötä sähkölaitosten kanssa. Ennakoinnilla ja reaaliaikaisella seurannalla voimme toimittaa tarvittaessa varavoimaa riskialueille ja tiedottaa heti kun sääongelmia on näköpiirissä, Komulainen sanoo.

Normaalit kesäukkoset eivät yleensä aiheuta pitkiä katkoksia tietoliikennepalveluissa, mutta laitteiden suojaaminen kannattaa myös kotona ja mökillä:

• Irrota pidemmän poissaolon tai alkavan ukkosen ajaksi pistorasioista puhelin- ja sähköverkkoon kytketyt tietokoneet, modeemit, Elisa Viihde -laitteet jne. Ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä voi suojautua myös ylijännitesuojalla.
  • Kun kytket laitteita takaisin, tarkista, että kaikki johdot on kytketty oikein. Jos laite ei käynnisty, sammuta verkkopääte hetkeksi. Tarvittaessa resetoi laite Reset-painikkeella (noin 10 sek.).
  • Mobiiliverkon häiriötilanteet eivät yleensä kestä kauan. Hätäpuhelut toimivat häiriön aikanakin ottamalla SIM-kortin pois matkapuhelimesta.
  • Lisätietoja Elisan asiakaspalvelusivuilla http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/45/

Elisan ennakoivat ja häiriötiedotteet osoitteessa www.elisa.fi/hairiotiedotteet ja reaaliaikaisella häiriöpalvelukartalla www.elisa.fi/hairiokartta. Palvelunäkymät saat myös älypuhelimilla sekä kaapeli-tv:n infopaikalta 319 ja Elisa Viihde -palvelusta kanavapaikalla 799.

Lisätietoja: Elisa Oyj, Sami Komulainen, johtaja, Verkonhallinta, puh. 050 301 6974, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne- ja ICT-palveluyritys. Tuomme elämyksiä suomalaisten elämään ja tuottavuutta liiketoimintaan online- ja ICT-palveluillamme. Palvelemme noin 2,2 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Mobiililiittymien markkinajohtajana tarjoamme asiakkaillemme kattavan ja nopean verkon, joka mahdollistaa 3G- ja 4G-palvelut. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärämme 3 860. Tarjoamme palvelut kansainvälisesti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja www.elisa.fi