Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisa pilotoi tuulivoiman käyttöä mobiiliverkon sähköntuotannossa

Elisa pilotoi tuulivoiman käyttöä mobiiliverkon sähköntuotannossa

Julkaistu: 07.04.2009 klo 09:06
Julkaisija:

Elisa pilotoi ensimmäisenä Suomessa uutta, pystyakselista tuuliturbiinia sähkön tuotantoon mobiiliverkossaan Hyvinkäällä. Yhteistyössä Cypress Wind Turbine Oy:n kanssa tehtävän ainutlaatuisen pilotin tarkoituksena on kartoittaa mahdollisuuksia laajempaan tuulivoiman hyödyntämiseen Elisan verkon sähköntuotannossa.

- Olemme tutkineet uusiutuvia energialähteitä yhtenä mahdollisuutena pienentää ostettavan sähkön tarvetta. Tuulivoima on nopeimmin kasvavia uusiutuvia energianlähteitä maailmassa ja mobiiliverkon vaatimat mastot mahdollistavat pystyakselisen tuuligeneraattorin hyödyntämisen, kertoo osastopäällikkö Jouni Pekonen Elisalta

Mobiiliverkon kustannuksista merkittävä osa muodostuu sähkönkulutuksesta. Laajempi tuulivoiman hyödyntäminen sähkön tuottamisessa pienentäisi verkon käyttökustannuksia jopa 10 prosenttia. Päätökset käytön laajentamisesta tehdään pilotin tulosten perusteella.

- Tehokas energiankäyttö on erinomainen mahdollisuus säästää ympäristön kuormitusta ja tarjota kustannustehokkaita ratkaisuja. Yhteistyöhankkeen kautta haluamme omalta osaltamme pyrkiä kohti uusiutuvien energialähteiden käytölle asetettuja tavoitteita, Pekonen sanoo.

Elisa valitsi tuulivoimapilottiin yhteistyökumppanikseen suomalaisen Cypress Wind Turbine Oy:n, jonka  tuotteet on suunniteltu erityisesti teleoperaattoreiden käyttöön.

- Cypress Wind Turbines Oy näkee yhteistyön Elisa Oyj:n kanssa hienona mahdollisuutena kehittää suomalaista huipputeknologiaa, josta saadaan välittömiä kustannushyötyjä teleoperaattoreille, sanoo Cypress Wind Turbines Oy:n markkinointijohtaja Kari Wahlroos.

Tuuliturbiini Elisan mobiilimastossa Hyvinkäällä

Elisa Oyj, osastopäällikkö Jouni Pekonen, puh. 050 66949, etunimi.sukunimi@elisa.fi
Cypress Wind Turbine Oy, markkinointijohtaja Kari Wahlroos, puh. 050 412 3452, etunimi.sukunimi@cypresswind.com

Elisa on Pohjoismaiden johtava viestintäpalvelujen tuottaja ja kuuluu Euroopan 500 suurimman julkisesti noteeratun yhtiön joukkoon. Elisa toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltian maissa ja Venäjällä. Palvelemme  alueellisesti noin 2 miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja kansainvälisesti noin 15 000:ta yritysasiakasta tarjoamalla laajan valikoiman erilaisia liittymiä palveluineen. Välitämme ihmisille elämyksiä ja parannamme  organisaatioiden tuottavuutta verkossa. Elisa keskittyy kehittämään kuluttajille ja yritysasiakkaille ICT- ja online-palveluja. Liikevaihtomme vuonna 2008 oli 1,49 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 2 900. Elisa toimii globaalisti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja osoitteesta www.elisa.fi