Mitä tunteita pelaajan pään läpi vyöryy pelin aikana? Tähän kysymykseen syvennytään Elisa Kulman Tunne peli -projektissa, jossa ensimmäistä kertaa maailmassa mitataan pelaajan tunnetiloja tärkeän jalkapallopelin aikana.
Tunne peli -projekti on Elisa Kulman pilottiprojekti, jossa venytetään urheiluviihteen rajoja. Siinä mitataan ensimmäistä kertaa jalkapallopelaajan tunnetiloja tulosten takana. Projekti huipentuu HIFK–HJK -pelissä 30.9.2016, jossa yleisö voi mobiilisovelluksen avulla seurata reaaliajassa visualisointia HIFK Fotbollin Tommi Vesalan mielen liikkeistä.
– Elisa Kulma on enemmän kuin kohtaamispaikka Helsingin ydinkeskustassa. Se on palvelu, jonka tehtävänä on nostaa esiin viihtymiseen, kulttuuriin ja teknologiaan liittyviä ajankohtaisia teemoja ja tapahtumia. Näihin yleisö voi osallistua sekä paikan päällä että mobiilisti, kertoo Elisan kuluttajaliiketoiminnan markkinointijohtaja Tiina Kuusisto.
Mittaamisteknologiaa kehittää tutkija Katri Saarikivi kahden kollegansa kanssa.
– Nyt astutaan todella tuntemattomalle ja haastavalle alueelle, sillä aivojen mittaamista tehdään yleensä laboratorio-olosuhteissa, ei kiihkeässä jalkapallo-ottelussa. On hienoa olla osa kotimaista työryhmää, saamme tästä varmasti inspiraatiota myös varsinaiseen tieteelliseen tutkimustyöhömme, Saarikivi kertoo.
HIFK Fotbollin toimitusjohtaja René Österman kertoo innostuneensa ajatuksesta heti siitä kuultuaan.
– Meillä on Suomen innokkaimmat fanit, joille haluamme tarjota Suomen parasta urheiluviihdettä. On jännittävää nähdä, mikä on yleisön palaute, Österman kertoo.
Muurinen: "Onnistuminen lähtee aina korvien välistä"
Tommi Vesalan lisäksi myös päävalmentaja Antti Muurinen on varustettu vastaavalla mittauslaitteistolla.
– Moni on varmasti miettinyt, mitä siellä päävalmentajan otsaryppyjen takana tapahtuu. Nyt sinne pääsee kurkistamaan, Muurinen nauraa.
– Vakavasti puhuen onnistuminen lähtee aina korvien välistä. On äärimmäisen mielenkiintoista päästä testaamaan uutta lähestymistä urheiluviihteeseen. Vielä on vaikea sanoa, voiko tätä käyttää myös apuna valmennuksessa, mutta uteliaalla mielellä olemme mukana.
Koska aivotoiminnan mittaamisesta kesken ammattilaistason jalkapallopeliä ei ole kokemusta aiemmin, projektissa on myös riskinsä. Pelaaja voi loukkaantua, eikä mittausta päästä tekemään, tai tekniikan kanssa tulee haasteita.
– Nyt pelataan avoimin kortein, yleisö pääsee seuraamaan projektin etenemistä ja jännittämään sen onnistumista pienoisdokumenttien sarjassa, joka julkaistaan Elisa Kulman nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa 26.8. alkaen, Elisan Kuusisto kertoo.
Lisätietoja:
Mediadesk, p. 050 305 1605, [email protected]
Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 200 000. Liikevaihto vuonna 2015 oli 1,57 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1