Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisa Innovation Challenge -kilpailu laajeni kansainväliseksi

Elisa Oyj

Elisa Innovation Challenge -kilpailu laajeni kansainväliseksi

Julkaistu: 17.08.2016 klo 14:45
Julkaisija: Elisa Oyj

Uusia esineiden internetin ja älykotiratkaisuiden menestystuotteita etsivä Elisa Innovation Challenge -kilpailu on edennyt tuotekehitysvaiheeseen. Kansainväliseksi laajentuneeseen kilpailuun saatiin lähes sata kilpailuideaa peräti 16 eri maasta.

Elisa Innovation Challenge -kilpailun tuotekehitysvaihe on käynnistynyt 19 mukaan hyväksytyn kilpailijan voimin.

Tänä vuonna kansainväliseksi laajennettuun kilpailuun saatiin osallistumisehdotuksia kaikkiaan 16 maasta aina Singaporea ja Yhdysvaltoja myöten. Tuomaristo käsitteli yhteensä 97 osallistumisehdotusta, joista loppukilpailuun valittiin yhteensä 19 kilpailijaa seitsemästä maasta.

– Viimevuotinen kilpailumme herätti suurta kiinnostusta myös ulkomailla. Kilpailun laajentaminen kansainväliseksi olikin hyvin luontevaa, sillä usein todellinen menestys löytyy tavoittelemalla suoraan maailmanmarkkinoita. Kansainvälinen kilpailu on hyvästä kaikille osapuolille, iloitsee Elisan IoT-hankkeesta vastaaja johtaja Markku Hollström.

– Yllätyimme erityisesti uuden älykotisarjamme kansainvälisestä kiinnostuksesta. Asumista ja arkea helpottavat digitaaliset ratkaisuista ovat Suomessa olleet vielä harvassa, ja odotammekin mielenkiinnolla mitä kilpailijat saavat aikaan. Tekniikka luo paljon mahdollisuuksia, mutta menestykseen tarvitaan tavallisen ihmisen näkökulma, laskee Elisan liiketoimintajohtaja Matias Castrén.

Elisa Innovation Challenge -kilpailun kahdeksan viikkoa kestävä tuotekehitysvaihe käynnistyi tiistaina 16.8. Lokakuun alussa tuomaristo valikoi IoT- ja älykotisarjojen kolme parasta tuotetta finaaliin, joka huipentuu marras-joulukuun taitteessa Slush-tapahtuman lavalla pitch-kilpailuun ja voittajien julkistamiseen. Parhaat tuotteet palkitaan yhteensä 85 000 euron palkinnoilla.

Ohessa on listattu kilpailuun osallistuvien ideoiden lyhyet kuvaukset sarjakohtaisesti.

IoT-sarjan osallistujat

Airvisual

Ilmanlaadun mittaaminen, seuraaminen ja ennustaminen sisä- ja ulkotiloissa verkottuneita sensoreita hyödyntäen.

Delta Cygni Labs

Laajennetun todellisuuden ja virtuaalisen läsnäolon hyödyntäminen huollossa ja neuvonnassa.

Emergence

Paikannuspalvelu energiaomavaraisella laitteella, logistiikan, laitteiden ja tavaroiden seuraamiseen.

MeOn

Helposti asennettavat langattomat liike- ja tärinäsensorit teollisuuden laiterikkojen ennustamiseen.

Moostop

Teiden varsille sijoitettava eläinsensoriverkko, joka ilmoittaa hirvi- ja peuravaarasta autoilijoiden käyttämään mobiilisovellukseen.

Noiseless acoustics

Akustisen kameran hyödyntäminen teollisuuden vika- ja ongelmakohteiden paikantamiseen.

Spectral Engines

Maidon laadun mittaus ja seuranta tuotantoketjun aikana.

Smart home -sarjan osallistujat

Anspirit

Anspirit Tio on IoT-ekosysteemi, jonka tarkoitus on helpottaa kodin rutiineja älykkään ihmismäisen avustajan ja kotiautomaation yhdistelmällä.

Atooma

Atooman kehittämä Resonance AI on itseoppiva järjestelmä, joka helpottaa ja automatisoi erilaisten älylaitteiden ja kotiautomaation yhdistämistä.

Cozify

Älykodin keskuksena toimiva laite, joka yhdistää erilaisia sensoreita, laitteita ja palveluita älykkääksi kotiautomaatioratkaisuksi.

FlipFlic

Aurinkovoimalla toimiva älykäs ohjainlaite, joka automatisoi kaihdinten säätämisen asumismukavuuden parantamiseksi ja energian säästämiseksi.

HeatSmartel

Älykäs lämmityspattereiden ohjausjärjestelmä kotien lämmityskulujen vähentämiseksi.

Igloo Home

PIN-koodilla tai Bluetooth-yhteydellä avattava älykäs lukkojärjestelmä ja avainkaappi koteihin. Palvelu integroituu suoraan Airbnb:n varausjärjestelmään.

Lukoton

Avaimeton lukkojärjestelmä, joka muuttaa kodin olemassa olevat lukot matkapuhelimella avattaviksi.

LUMO

Etäällä toisistaan asuvien ystävien ja perheenjäsenten yhteydenpitoa helpottava IoT-laite, joka tuo kaukana olevat lähimmäiset osaksi kodin arkea.

Minut

Minut Point on uudenlainen ja helppo kodinturvalaite, joka havainnoi kodin tapahtumia ilman kameroita tai monimutkaisia laiteasennuksia.

Team Affectones

Affectonesin Älliseinä on virtuaalinen hovimestari, joka helpottaa kiireisen perheen yhteisten menojen suunnittelua ja järjestämistä.

There

Älykäs energianhallintajärjestelmä, joka yhdistää kodin lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sähkönjakeluverkkoon niin, että kulutusta voidaan hallita verkon kulutuspiikit huomioiden.

Tisst!

Helppoasenteinen älylukkoadapteri, jonka käyttöönotto ei vaadi perinteisen avaimella toimivan lukkojärjestelmän vaihtoa.

Lisätietoa kilpailusta:

Elisa IoT Innovation Challenge -kilpailu:

Ville Landtman, p. 050 5608821, ville.landtman@elisa.fi

Elisa Smart Home Innovation Challenge -kilpailu:

Heini Lehtonen, p. 050 1683, heini.e.lehtonen@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on noin 200 000. Liikevaihto vuonna 2015 oli 1,57 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi