Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Bit Bang kertoo luovan tiedemiehen ja digiteknologian voittokulusta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Bit Bang kertoo luovan tiedemiehen ja digiteknologian voittokulusta

Julkaistu: 29.05.2013 klo 11:03
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Tänään kutsuvierasseminaarissa julkistettava uutuusteos Bit Bang – Yrjö Neuvo ja digitaalinen kumous on paitsi Yrjö Neuvon elämäkerta myös yleistajuinen esitys innovaatioista ja suomalaisen osaamisen menestystarina. Digitaalisen teknologian vallankumous eli Neuvon sanoin Bit Bang on levittänyt tiedonsiirtoon käytettävät bitit kaikkialle arkeen kuin alkuräjähdys. Kirja kertoo intohimosta keksintöihin ja uskalluksesta tehdä asioita uudella tavalla.

Bit bang on kattava ja kiehtova kuvaus digitaalisuudesta, aikamme merkittävimmästä muutosvoimasta. Kirjassa avataan teknologian kehitystä ja innovaatioiden logiikkaa monin käytännön esimerkein, Nokian matkapuhelinten tuotekehitysprosessista kuvankäsittelyn sovelluskohteisiin. Tavoitteena on ymmärtää digikumouksen syvintä olemusta, sen käännekohtia ja dynamiikkaa.

Kesällä 70-vuotisjuhliaan viettävän Yrjö Neuvon elämäntarina on kiehtova löytöretki yhteiskuntaa mullistaneiden keksintöjen syntyhistoriaan. Neuvo rakenteli teknisiä laitteita jo lapsena, ja sittemmin hänen elämäntehtäväkseen tuli edistää digitaalista kumousta maailman huippuyliopistoissa ja yritysmaailmassa. Neuvo on ollut tutkimassa, kokeilemassa ja rakentamassa digitaalisuuden läpimurtoa ja sovellutuksia pian viisi vuosikymmentä. Hänessä yhdistyy teoriasta kiinnostunut tutkija, laitteiden rakentaja ja teknologian suurten trendien ymmärtäjä.

Siirryttyään yliopistomaailmasta Nokian teknologiajohtajaksi 1993 Yrjö Neuvo oli keskeisesti mukana matkapuhelinteollisuuden valtavassa läpimurrossa. Neuvon vaiheisiin limittyykin suomalaisen osaamisen koko kuva, niin Aalto-yliopisto ja Suomen Akatemia kuin Nokia, Vaisala ja monet muut yritykset.

Teoksen ovat kirjoittaneet lukuisia tietokirjapalkintoja voittanut professori Martti Häikiö, joka on aiemmin julkaissut muun muassa Nokian yrityshistorian ja V. A. Koskenniemen elämäkerran, sekä valtiotieteiden maisteri Essi Ylitalo.

Bit Bang on Suomen ensimmäinen tietokirja, jossa hyödynnetään NFC-teknologiaa. Takakannen NFC-tagin avulla voit hakea kännykkääsi videoita, joissa Yrjö Neuvo ja kirjan tekijät keskustelevat kirjan teemoista. Kirjan kannessa ja sisuksessa on myös QR-koodeja, joista avautuu kirjan sisältöä valaisevia videoita. Materiaalit löytyvät myös Bit Bang -internetsivuilta.

Martti Häikiö ja Essi Ylitalo

Bit bang

Yrjö Neuvo ja digitaalinen kumous

Kirjokansi 16 | 347 s. | nidottu | nelivärikuvitus | 47,–