Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Älä kailota -kampanjalla vaikutusta omaan tai muiden matkapuhelimen käyttöön

Älä kailota -kampanjalla vaikutusta omaan tai muiden matkapuhelimen käyttöön

Julkaistu: 11.02.2009 klo 13:12
Julkaisija:

Viestintävirasto on teettänyt kyselyn suomalaisten suhtautumisesta matkapuhelimien käyttöön julkisilla paikoilla. Kysely on seurausta tammikuussa käynnissä olleelle Älä kailota -kampanjalle, joka oli joukkoliikenteen toimijoiden, teleoperaattorien ja viestintäviranomaisten yhteistyössä järjestämä. Kampanjan tarkoituksena oli muistuttaa kansalaisia fiksusta ja huomaavaisesta kännykän käytöstä.

TNS Gallupilla teetetyn kyselyn mukaan kansalaisista reilua neljännestä on häirinnyt muiden ihmisten matkapuhelimen käyttö julkisilla paikoilla. Luku on noussut vuonna 2007 tehdystä kyselystä, jolloin noin joka viides katsoi muiden kännykän käytön olleen häiritsevää.

Valtaosa suomalaisista huomasi kampanjan

Edelleen häiritsevimmäksi koettiin puhuminen kovalla äänellä. Myös henkilökohtaisista tai luottamuksellisista asioista puhuminen sekä ruokoton kielenkäyttö ärsyttävät.

Erityisesti korkeasti koulutetut, johtavassa asemassa olevat sekä pääkaupungilla seudulla asuvat kokevat toisten ihmisten matkapuhelimen käytön joskus häiritsevänä. Suopeimmin matkapuhelimen käyttöön julkisella paikalla suhtautuvat alle 24-vuotiaat nuoret ja opiskelijat.

Älä kailota -kampanja sai kiitettävästi huomiota, sillä lähes 80 prosenttia pääkaupunkiseudulla asuvista ja 60 prosenttia kaikista suomalaisista oli huomannut kampanjan. Lähes joka viidennen mielestä kampanja oli vaikuttanut omaan tai muiden ihmisten kännykän käyttöön.

Kyselyyn haastateltiin noin 500 suomalaista. Kysely toteutettiin tammikuussa.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Anna Lauttamus-Kauppila, Viestintävirasto p. 050 5635724