Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » 4G-verkko tuli mökeille: etätyömahdollisuus voi pidentää mökkeilykautta

Elisa Oyj

4G-verkko tuli mökeille: etätyömahdollisuus voi pidentää mökkeilykautta

Julkaistu: 29.05.2015 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Lehdistötiedote 29.5.2015

Nopean 4G-verkon laajeneminen mahdollistaa mökkikauden pidentämisen, kun etätöitä pystyy tekemään myös kesämökiltä käsin. Pohjois-Savon 4G-verkkoa on laajennettu talven aikana usealla paikkakunnalla. Kesälomakausi näkyy myös datamäärien kasvuna verkossa.

Kesämökkikausi on käynnistymässä ja nopean 4G-verkon myötä mökeillä viihdytään yhä pidempään. Huippunopeat 4G-yhteydet mahdollistavat etätöiden tekemisen laiturinnokasta eikä kaupunkiin ole kiire heti kesäloman päätyttyä. Etätyö ei ole enää ainoastaan tietotyötä tekevien etuoikeus, vaan esimerkiksi yritysten puhelinasiakaspalvelijoiden on mahdollista tehdä etätöitä.

– Etätyö ei tarkoita sitä, että kesäloma pitäisi käyttää sähköposteja kytäten, vaan se on mahdollisuus tehdä töitä paikasta riippumatta ja hyödyntää koko kesämökkikausi. Etätyö säästää myös aikaa, kun tien päälle ei tarvitse lähteä ruuhka-aikoina. Viime vuosina etätyö on yleistynyt hurjaa vauhtia, ja esimerkiksi Elisalla työntekijät tekevät keskimäärin 70 etäpäivää vuodessa, Itä-Suomen aluejohtaja Ari Punkkinen kertoo.

Kesälomat ja etätyöt näkyvät myös datan käytössä. Kesällä nettiä käytetään puhelimilla 20 % ja tableteilla 30 % enemmän kuin keväällä. Suurimmalla osalla suomalaisista netti kulkee aina taskussa, sillä uutta puhelinta ostaessa 75 % valitsee nopeita 4G-yhteyksiä tukevan puhelimen, ja yhteyksien halutaan toimivan kaikkialla. Pohjois-Savossa 4G-verkkoa on rakennettu ahkerasti, ja talven aikana verkkoa on laajennettu entisestään muun muassa Kuopiossa ja Leppävirralla.

– Toimivasta netistä on tullut yhtä tärkeä kuin sähköstä. Osa haluaa vielä pitää mökkinsä sähköttömänä ja netittömänä alueena, mutta suurin osa ilahtuu, kun huomaa nopean 4G-verkon tulleen omalle mökkipaikkakunnalleen talven aikana. Etätöiden lisäksi nettiä käytetään paljon esim. tv-sarjojen ja elokuvien katseluun ja tekemistä on mökillä myös sadepäivinä, Punkkinen jatkaa.

Näin saat nopeat 4G-yhteydet käyttöösi

• 4G-verkon käyttämistä varten tarvitset 4G:tä tukevan puhelimen, tabletin tai mobiilireitittimen.
  • Sim-korttia ei tarvitse vaihtaa. 4G-palvelu lisätään vanhaan liittymääsi.  Tarvitset uuden sim-kortin vain, jos vaihdat operaattoria tai ostamasi uusi laite vaatii aiempaa pienemmän sim-kortin.
  • 4G-puhelin toimii myös 3G-verkossa. Laite valitsee aina parhaan yhteyden.
  • Kaikki tietokoneet ja tabletit saat yhdistettyä 4G-verkkoon nettitikun tai mobiilireitittimen avulla.
  • 4G-signaalia voi vahvistaa entisestään erillisellä lisäantennilla. Lisäantenniin voi tarvittaessa tilata asennuksen Elisan asiakaspalvelun kautta.

Elisan verkon kuuluvuustiedot päivittyvät kuuluvuuskartalle osoitteeseen www.elisa.fi/kuuluvuus

4G-verkon rakentaminen voi aiheuttaa hetkellisiä palvelutasopoikkeamia alueen GSM- ja 3G-yhteyksissä.

4G lyhyesti: 4G eli ns. neljännen sukupolven mobiilitekniikka on jatkoa jo laajasti käytössä olevalle 3G-tekniikalle. 4G-verkossa voidaan päästä jopa 300 Mbit/s siirtonopeuksiin. 4G-nopeuksia voi hyödyntää Elisan valikoimissa olevilla älypuhelimilla, tableteilla, reitittimillä ja nettitikuilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät parasta saatavilla olevaa Elisan verkkoa. Elisan 4G-nopeudet ovat saatavilla jo yli 280 paikkakunnalla. Jopa 300 Mbit/s nopeutta tukevia tukiasemia löytyy 12 paikkakunnalta. European Communications Engineering Oy:n riippumattoman tutkimuksen mukaan Elisan 4G-verkko on Suomen kattavin. Elisan verkko käyttää uusiutuvaa energiaa. Lisätietoja: www.elisa.fi/4G

Lisätietoja: Elisa Oyj, Ari Punkkinen, Itä-Suomen aluejohtaja, p.050 404 2204, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,54 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi