Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yritysten tärkeät määräpäivät 2009 on taas listattu EK:n jäsenpalveluun

Yritysten tärkeät määräpäivät 2009 on taas listattu EK:n jäsenpalveluun

Julkaistu: 12.01.2009 klo 09:07
Julkaisija:

Erittäin suosittu ja hyödyllinen "Yritysten määräpäivät 2009" -lista on julkaistu EK:n jäsenpalvelusivustossa. Lista on melkoinen, sillä siinä on runsaat 400 määräpäivää, tosin yritykset eivät onneksi joudu niihin jokaiseen reagoimaan, toimialasta ja koosta riippuen.

Erittäin suosittu ja hyödyllinen "Yritysten määräpäivät 2009" -lista on julkaistu EK:n jäsenpalvelusivustossa. Lista on melkoinen, sillä siinä on runsaat 400 määräpäivää, tosin yritykset eivät onneksi joudu niihin jokaiseen reagoimaan, toimialasta ja koosta riippuen.

Annettujen määräaikojen muistamisen helpottamiseksi EK julkaisee jäsenyritystensä käyttöön tätä listaa.  Muistilista palvelee henkilöstö- ja taloushallinnossa työskenteleviä työntekijöitä, joiden vastuulla on antaa ilmoituksia viranomaisille ja muille sidosryhmille.

-Tämä lista on tehty jo vuodesta -76 lähtien helpottamaan yritysten tiedonantotaakkaa. Aluksi se julkaistiin työnantajalehdessä, nykyisin netissä, jolloin linkeistä pääsee suoraan viranomaisten tiedusteluihin, kertoo Leena Minkkinen EK:n tietotuotanto-yksiköstä.

Yritykset joutuvat ilmoittamaan toiminnastaan runsaasti tietoja Verohallinnolle, Tilastokeskukselle, tullipiirille, vakuutusyhtiöille, järjestöille ja muille sidosryhmille. Velvollisuus tietojen antamiseen perustuu yleensä lainsäädäntöön tai työehtosopimukseen. Eräät EK:n ja useat muut määräpäiväluettelon tiedustelut ovat osa Euroopan komission yhtenäistä tiedustelujärjestelmää. Vertailukelpoisia tietoja saadaan siten kaikista EU-maista.

Listan avulla voi tarkistaa, että kaikki ilmoitusvelvollisuudet tulevat täytetyiksi. Ilmoitukset on ryhmitelty kuukausittain aikajärjestykseen.Tämä auttaa yrityksiä aikatauluttamaan raportointiaan eri vuodenaikoina.

Useimmat ilmoitukset voi antaa sähköisessä muodossa. Julkaisusta löytyvät Internet-osoitteet sähköistä asiointia varten. Niistä saa lisätietoja mm. laite- ja ohjelmistovaatimuksista, sähköisistä lomakkeista sekä tietojen lähettämiseen liittyvistä turvallisuuskysymyksistä.

Määräpäivien sisällön kerääminen eri lähteistä, tietojen tarkistus ja sen tekninen toteutus vaativat suuren määrän työtä. Urakan ovat tehneet tänäkin vuonna Leena Minkkinen, Auli Jaakkola ja Raija Viinikka.

Yritysten määräpäivät 2009 -palveluun

Lisätietoja: Leena Minkkinen