Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yritysten riskirahoitusta kehitettävä taantumassakin

Yritysten riskirahoitusta kehitettävä taantumassakin

Julkaistu: 19.02.2009 klo 10:17
Julkaisija:

Elinkeinoelämän keskusliiton PK-johtaja Pekka Tsupari on huolissaan yritysten maksuvaikeuksien lisääntymisestä. EK:n tekemän kyselyn mukaan peräti 16 prosentilla PK-yrityksistä on ollut maksuvaikeuksia viimeisten kuukausien aikana.

Vaikeudet ulkopuolisen rahoituksen saatavuudessa ovat hieman hellittäneet, mutta käyttöpääoman ja investointirahoituksen saatavuus takkuaa edelleen merkittävästi 7–8 prosentilla yrityksistä. Määrä on nelinkertainen normaaliin aikaan verrattuna.

– Tässäkään tilanteessa ei kuitenkaan saa unohtaa yritysten riskirahoituksen kehittämistä. Riskipääomarahoituksen taso yritystä kohden on Suomessa keskimäärin vain kymmenesosa siitä, mitä se on johtavissa teollisuusmaissa. Talouskriisin oloissa tilanne näyttää kärjistyvän entisestään. On välttämätöntä, että maan hallitus kiinnittää asiaan huomiota puolivälitarkastelussaan ensi viikolla, Tsupari sanoi torstaina Joensuussa EK:n PK-Suhdannebarometrin julkistamistilaisuudessa.

Ohjelmansa mukaisesti hallitus edistää pääomasijoitusten ja liiketoimintaosaamisen siirtymistä PK-yrityksiin verotuksen keinoin. Useita hankkeita on viety eteenpäin työ- ja elinkeinoministeriön tuella, mutta moni on vielä kesken.

– Muun muassa bisnesenkelien luovutusvoittoverohuojennus, säätiöiden sijoitusten edistäminen listaamattomiin yrityksiin sekä ulkomaisten rahastosijoitusten veroesteiden poistaminen on toteutettava viipymättä, Tsupari esitti.

EK selvitti tammikuussa talous- ja finanssikriisin vaikutuksia PK-yritysten rahoitukseen, maksuvalmiuteen, tuotteiden ja palvelujen kysyntään sekä työllisyyteen. Kyselyyn vastasi 500 yritystä.

Maksuvaikeuksia oli eniten mikro- ja pienyrityksillä. Kysynnän hiipuminen näkyy ensimmäisenä juuri pienimmissä yrityksissä käyttöpääoman ehtymisenä. Se voi johtaa maksuvaikeuksien yleistymiseen, jos likviditeettiongelmien korjaamiseksi ei saada lyhytaikaista rahoitusta. Tilastokeskuksen mukaan konkurssit lisääntyivät Suomessa loka-joulukuussa yli 30 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

PK-yrityksten suhdanne heikkenee jyrkästi (tiedote 19.2.)

PK-suhdannebarometri, helmikuu (pdf)

Lisätietoja: PK-johtaja Pekka Tsupari, puh. (09) 4202 2604, 040 570 2021