Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yritysten perustamisvauhti hidastui Kotkan–Haminan seudulla

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Yritysten perustamisvauhti hidastui Kotkan–Haminan seudulla

Julkaistu: 04.11.2015 klo 11:39
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Yrityksiä perustettiin Kotkan-Haminan seudulle kuluvan vuoden tammi-syyskuussa selvästi vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Yleinen taloustilanne on edelleen haastava yrityksen perustamista suunnittelevalle ja siksi perustamisprosessin aikana saatetaan ottaa useampikin harkinta-aikalisä, jotta varmistetaan mahdollisimman onnistunut yritystoiminnan käynnistyminen.

Perustetuissa yrityksissä on eniten rakennustoiminnan, ravintola- ja kahvilatoiminnan, terveyden- ja hyvinvoinnin sekä ohjelmistosuunnittelun palveluita ja erilaisia liike-elämän asiantuntijapalveluita tarjoavia yrityksiä.

Perustaminen on edelliseen vuoteen verrattuna ollut vilkkainta Haminassa, jonne oli syyskuun loppuun mennessä syntynyt 59 uutta yritystä. Viime vuoden vastaava luku oli 47.

Samalla ajanjaksolla yritystoimintansa lopetti 13 % edellisvuotta enemmän, joten nettoperustanta supistui 48 %.

Konkurssien määrä (elokuu 2015) Kotkan-Haminan seudulla sekä konkurssien henkilöstövaikutukset ovat hieman vähentyneet. Kotkan-Haminan seudun konkurssien määrä oli vertailuseuduista (Kouvolan, Salon, Porin ja Vaasan) samalla tasolla lähinnä Salon ja Vaasan seutukunnan kanssa.

Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 230 kpl. Toimintansa lopettaneita oli 166, joten nettolisäys oli 64 yritystä.

Lukumääräisesti eniten perustettiin ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (41 kpl) sekä tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (40 kpl). (Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008)

Toimialoista kasvu on ollut voimakkainta julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen sekä koulutuksen toimialoilla ja kuljetuksen ja varastoinnin toimialoilla (liikenne ja liikennettä palveleva toiminta).

Kunnittain tarkasteltuna uudet perustetut yritykset jakautuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Hamina 59 (25 %), Kotka 140 (61 %), Miehikkälä 2 (1 %), Pyhtää 18 (8 %) ja Virolahti 11 (5 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 20 kpl eli n. 9 %.

yritysneuvoja Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Yhteydenotot haastattelua varten uuden yrittäjän näkökulmasta:

Monsta Music, Kotka, omakustanne musiikinjulkaisu, vinyylikaivertamo ja DJ-palvelut yrittäjä Henri Jalkanen p. 044 9407 149, hegemonsta@gmail.com

Liitteenä tilastot:

• Uusien yritysten vertailut 1.1.–30.9.2015 ja 2014 (graafisesti)
  • Uudet yritykset kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.7.–30.9.2015
  • Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.9.2015 ja 2014
  • Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.9.2015 ja 2014

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon