Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yritysten perustaminen verkkaista Kotkan-Haminan seudulla

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Yritysten perustaminen verkkaista Kotkan-Haminan seudulla

Julkaistu: 10.07.2015 klo 09:46
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Uuden yrityksen perustamista suunnitellaan näinä aikoina entistäkin tarkemmilla kriteereillä ja pitempään kuin aiemmin, joten uusia yrityksiä myös syntyy hitaammalla tahdilla. Kuluvan vuoden tammi-kesäkuun aikana yrityksiä perustettiin kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kun samana ajanjaksona yritystoiminnan lopetti 24 % edellisvuotta enemmän, jäi nettoperustanta 49 % pienemmäksi kuin vuoden 2014 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Perustetuissa yrityksissä on mm. rakennustoiminnan, ravintola- ja kahvilatoiminnan, kauneuden-, terveyden- ja hyvinvoinnin sekä ohjelmistosuunnittelun palveluita ja erilaisia liike-elämän asiantuntijapalveluita tarjoavia yrityksiä.

Perustaminen on edelliseen vuoteen verrattuna ollut vilkkainta Pyhtäällä, jonne oli kesäkuun loppuun mennessä syntynyt 16 uutta yritystä. Viime vuoden vastaava luku oli 12. Myös Haminaan perustettiin kolme yritystä edellisvuotta enemmän.

Konkurssien määrä (toukokuu 2015) sekä henkilöstövaikutukset ovat Kotkan-Haminan seudulla lisääntyneet. Kotkan-Haminan seudun konkurssitilanne noudattelee vertailuseuduista (Kouvolan, Salon, Porin ja Vaasan) lähinnä Kouvolan seutukunnan kehityslinjaa.

Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 157 kpl. Toimintansa lopettaneita oli 120, joten nettolisäykseksi muodostui 37 kpl.

Lukumääräisesti eniten perustettiin ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (31 kpl) ja tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (24 kpl). Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008) Toimialoista voimakkaimmin ovat kasvaneet kuljetus ja varastointi sekä informaation ja viestinnän (ICT) toimialat.

Kunnittain tarkasteltuna uudet perustetut yritykset jakautuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Pyhtää 16 (10 %), Kotka 95 (61 %), Hamina 38 (24 %), Virolahti 6 (4 %) ja Miehikkälä 2 (1 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 12 kpl eli n. 8 %.

Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Liitteenä tilastot:

Uusien yritysten vertailut 1.1.–30.6.2015 ja 2014 (graafisesti)
Uudet yritykset kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.4.–30.6.2015
Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.6.2015 ja 2014
Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.6.2015 ja 2014

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon